W związku z pojawieniem się w sprzedaży napojów alkoholowych w opakowaniach typu pouch oraz licznymi zapytaniami ze strony mediów, Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom przekazuje poniższe stanowisko.

czytaj dalej

Przepisy ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2023 r. poz. 2151, z późn. zm.) określają jedynie, że „napoje alkoholowe dostarcza się do miejsc sprzedaży tylko w naczyniach zamkniętych, z oznaczeniem nazwy producenta, rodzaju i ilości napoju oraz jego mocy (por. art. 13 ust. 1)”. Z wyżej wymienionego aktu prawnego nie wynikają żadne ograniczenia odnośnie do formy, czy kształtu opakowania.

Należy podkreślić, że ww. produkty zawierają substancję psychoaktywną i szkodliwą dla zdrowia. Niestety prawo nie jest w stanie przewidzieć wszystkich pomysłów przedsiębiorców na nowe sposoby sprzedaży i promocji swoich produktów. Niewątpliwie jednak sprzedaż napojów alkoholowych w formie z jaką mamy do czynienia jest wysoce nieetyczna, wymaga społecznego sprzeciwu i reakcji odpowiednich instytucji.

Krajowe Centrum zwraca uwagę na to, że:

  • opakowanie choć zawiera informację o zawartości alkoholu, wykazuje szczególną atrakcyjność dla osób małoletnich (wykraczającą poza ogólną atrakcyjność dla dorosłych);
  • wykorzystuje obrazy, które mogą silnie przemawiać szczególnie do osób małoletnich (jest kolorowe, przypomina opakowania musów owocowych);
  • forma opakowania w jakiej sprzedawany jest alkohol wprowadza w błąd – w tym przypadku sugeruje, że mamy do czynienia z substancją, która jest nieszkodliwa, zbliżona do innych produktów spożywczych pakowanych w taki sam sposób;
  • niewielkie opakowanie i jego forma kojarzona z musem owocowym, może sprzyjać spożywaniu alkoholu w sytuacjach gdy pijący nie chce być kojarzony ze spożywaniem alkoholu, np. w szkole, czy pracy – to zwiększa ryzyko problemów, w tym również ryzyko uzależnienia.

Badania* wskazują, że nie tylko smak (np. słodkie alkohole, drinki) ale i opakowanie ma wpływ na młodych konsumentów. Dzieci i młodzież lepiej oceniają i chętniej sięgają po atrakcyjne wizualnie produkty – nie tylko po osiągnięciu dorosłości, ale również przed ukończeniem 18 roku życia, czyli nielegalnie.

  • patrz np. badanie z roku 2022 ze Szkocji (Daniel Jones i in. – Alcohol Packaging As a Promotional Tool: A Focus Group Study With Young Adult Drinkers in Scotland w Journal of Studies on Alcohol and Drugs, 83(4), 565–573 (2022).

Sprzedawanie napojów alkoholowych w opakowaniach przypominających opakowania popularnych wśród dzieci i młodzieży musów owocowych jest w naszej ocenie wysoce nieetyczne i obnaża prawdziwe intencje przedsiębiorcy – sprzedaż produktu bez względu na oczywistą jego szkodliwość i potencjalne koszty społeczne. Ten sam producent oferuje musy owocowe i alkohol w bardzo podobnych opakowaniach.

Krajowe Centrum bardzo krytycznie ocenia wprowadzanie do obrotu produktów alkoholowych w wyraźny sposób odwołujących się do upodobań i estetyki klientów niepełnoletnich.

Należy rozważyć wprowadzenie bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących pakowania i etykietowania napojów/produktów alkoholowych (w tym informowania konsumentów o szkodliwości alkoholu).

Wydaje się także, że przedmiotowy produkt może stać się obiektem zainteresowania UOKiK z uwagi na fakt, że może on wprowadzać w błąd konsumentów co do zawartości opakowania, co stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.

Krajowe Centrum nie ma inicjatywy legislacyjnej, ale od lat prowadzi starania mające na celu informowanie społeczeństwa o szkodliwym działaniu alkoholu na zdrowie. Obecnie, w miarę możliwości we współpracy z Resortem Zdrowia, podejmuje kroki w celu rozwiązania zaistniałego problemu.

Najnowsze aktualności

  1. Europejski Raport Narkotykowy 2025 (EDR), opracowanego przez Europejską…

  2. Fundacja ETOH oraz Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom zapraszają…

  3. Fundacja ETOH oraz Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom zapraszają…

  4. Zastępca Dyrektora Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom…