Szkolenia i egzaminy w ścieżce KBPN (rozpoczęte od 2020 roku)
Szkolenia rozpoczęte od roku 2020 są realizowane na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 17 kwietnia 2019 roku w sprawie szkolenia w dziedzinie uzależnień
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 17 kwietnia 2019 roku w sprawie szkolenia w dziedzinie uzależnień (dostępne do pobrania) określa m.in. Ramowy program szkolenia w dziedzinie uzależnień.
Dla szkoleń rozpoczętych od 2020 roku jest on następujący:
- Szkolenie umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie psychoterapii:
- osób z zaburzeniami związanymi z używaniem alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych i nowych substancji psychoaktywnych, zaburzeniami nawyków i popędów,
- osób bliskich – zwanych dalej „pacjentami”.
- Ramowy program szkolenia w dziedzinie uzależnień w zakresie specjalisty psychoterapii uzależnień umożliwia nabycie co najmniej następujących umiejętności:
- wyrażanie akceptacji i szacunku dla podmiotowości pacjenta;
- nawiązywanie, podtrzymywanie i zakończenie relacji z pacjentem;
- motywowanie do zmiany interpersonalnej i intrapsychicznej oraz zmiany zachowań;
- diagnozowanie w obszarze uzależnień oraz wstępnego rozpoznawania innych zaburzeń psychicznych;
- rozumienie wyników diagnozy medycznej i psychologicznej oraz wykorzystanie diagnozy w procesie kwalifikowania do leczenia i psychoterapii;
- przeprowadzanie diagnozy problemowej;
- planowanie i ewaluacja psychoterapii;
- prowadzenie psychoterapii indywidualnej oraz grupowej;
- rozumienie zjawisk zachodzących w procesie psychoterapii na różnych jej etapach;
- adekwatne do potrzeb pacjenta wykorzystanie metod i technik psychoterapeutycznych;
- udzielanie porad, prowadzenie treningów zmiany zachowań, interwencji kryzysowej, psychoedukacji;
- praca z głodem substancji, przymusem realizowania czynności kompulsywnych oraz nawrotami choroby;
- integracja oddziaływań medycznych, psychoterapii i pomocy społecznej;
- współpraca w interdyscyplinarnych zespołach;
- poddawanie swojej pracy superwizji;
- zdolność i gotowość do rozpoznawania i rozwiązywania osobistych kryzysów.
- Ramowy program szkolenia w dziedzinie uzależnień w zakresie instruktora terapii uzależnień umożliwia nabycie co najmniej następujących umiejętności:
- wyrażanie akceptacji i szacunku dla podmiotowości pacjenta;
- nawiązywanie, podtrzymywanie i zakończenie relacji z pacjentem;
- motywowanie do zmiany interpersonalnej i intrapsychicznej oraz zmiany zachowań;
- rozumienie w stopniu podstawowym zjawisk zachodzących w procesie psychoterapii na różnych jej etapach;
- udzielanie porad, prowadzenie treningów zmiany zachowań, interwencji kryzysowej, psychoedukacji;
- praca z głodem substancji, przymusem realizowania czynności kompulsywnych oraz nawrotami choroby;
- integracja oddziaływań medycznych, psychoterapii i pomocy społecznej;
- współpraca w interdyscyplinarnych zespołach;
- poddawanie swojej pracy superwizji;
- rozpoznawanie i rozwiązywanie osobistych kryzysów,
- Ramowe programy szkolenia w dziedzinie uzależnień obejmują:
- treningi psychologiczne;
- zajęcia teoretyczne;
- zajęcia warsztatowe;
- staż kliniczny;
- superwizję kliniczną.
- Czasowy wymiar zajęć obejmuje nie mniej niż 800 godzin dydaktycznych oraz udokumentowane 100 godzin dydaktycznych zrealizowanego programu pracy indywidualnej lub grupowej z pacjentem, w szczególności w podmiotach wykonujących działalność leczniczą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 2190 i 2219 oraz z 2019 r. poz. 492 i 730).
- Minimalny zakres programu szkolenia w dziedzinie uzależnień obejmuje:
- treningi psychologiczne – w wymiarze nie mniejszym niż 100 godzin dydaktycznych:
- trening interpersonalny – nie mniej niż 50 godzin dydaktycznych realizowany w jednej sesji szkoleniowej przez parę trenerów, z czego jeden posiadający co najmniej rekomendację II stopnia – trener treningu interpersonalnego, przyznaną przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne,
- trening intrapsychiczny – nie mniej niż 50 godzin dydaktycznych realizowany w jednej sesji szkoleniowej przez parę trenerów, z czego jeden posiadający co najmniej rekomendację II stopnia – trener treningu interpersonalnego, przyznaną przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne;
- zajęcia teoretyczne w wymiarze nie mniejszym niż 90 godzin dydaktycznych;
- warsztaty w wymiarze nie mniejszym niż 450 godzin dydaktycznych, podczas których ćwiczone są umiejętności wymienione w ust. 2 i 3;
- staże kliniczne, obejmujące nie mniej niż 80 godzin dydaktycznych w okresie nie krótszym niż 10 dni, podejmowane po ukończeniu treningów psychologicznych, zajęć teoretycznych i zajęć warsztatowych, umożliwiające:
- poznanie organizacji i oferty placówki stażowej,
- uczestnictwo w sesjach diagnostyczno-konsultacyjnych, terapii grupowej, w treningach umiejętności psychospołecznych i w zebraniach klinicznych,
- samodzielne prowadzenie lub współprowadzenie pod nadzorem specjalisty psychoterapii uzależnień, sesji diagnostyczno-konsultacyjnych, terapii grupowej, treningów umiejętności psychospołecznych i społeczności terapeutycznych;
- superwizję kliniczną – w wymiarze nie mniejszym niż 80 godzin dydaktycznych, obejmującą opracowanie i udokumentowanie 100 godzin dydaktycznych programu terapii indywidualnej i grupowej z pacjentem, odbywającą się u osoby uprawnionej do prowadzenia superwizji klinicznej, podejmowaną po ukończeniu treningów psychologicznych, zajęć teoretycznych i zajęć warsztatowych, umożliwiającą:
- prezentację umiejętności wymienionych w ust. 2 i 3,
- uzyskanie przez osobę uczestniczącą w superwizji klinicznej informacji zwrotnej o jej umiejętnościach, zasobach, ograniczeniach i postawie etycznej.
- treningi psychologiczne – w wymiarze nie mniejszym niż 100 godzin dydaktycznych:
- Zajęcia teoretyczne, o których mowa w ust. 6 pkt 2, obejmują co najmniej:
- wprowadzenie do psychopatologii, w tym:
- psychopatologię ogólną i szczegółową, pojęcie choroby i zaburzenia psychicznego,
- podstawowe objawy zaburzeń psychicznych,
- zespoły zaburzeń psychicznych i zaburzeń osobowości,
- zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania spowodowane używaniem alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych i nowych substancji psychoaktywnych, zgodnie z aktualnie obowiązującą klasyfikacją ICD,
- zaburzenia psychiczne i zaburzenia osobowości współistniejące z używaniem alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych i nowych substancji psychoaktywnych;
- wprowadzenie do psychoterapii, w tym:
- podstawowe nurty teoretyczne w psychoterapii, w tym podejścia integracyjne,
- podstawowe zjawiska i fazy procesu psychoterapii,
- techniki w psychoterapii,
- problemy i zjawiska terapii grupowej,
- problemy etyczne w psychoterapii;
- koncepcje uzależnienia i psychoterapia osób uzależnionych, w tym:
- charakterystykę alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych i nowych substancji psychoaktywnych i ich wpływu na organizm,
- neurobiologiczne, psychologiczne i społeczne koncepcje i modele uzależnień,
- ocenę kliniczną pacjenta, w tym diagnozę nozologiczną i problemową,
- planowanie celów i oddziaływań terapeutycznych ukierunkowanych na ograniczanie używania, redukcję szkód zdrowotnych i społecznych lub osiągnięcie abstynencji,
- monitorowanie terapii pacjenta,
- psychoterapię opartą o wyniki badań naukowych,
- metody, procedury i techniki psychoterapii uzależnień,
- czynniki leczące i czynniki niespecyficzne w psychoterapii uzależnień;
- oddziaływania psychospołeczne ukierunkowane na poprawę zdolności funkcjonowania społecznego pacjentów, w tym:
- pracę środowiskową,
- ograniczanie szkód społecznych i zdrowotnych,
- rolę grup samopomocowych w procesie zdrowienia,
- rehabilitację społeczną i zawodową oraz reintegrację społeczną,
- zintegrowany model opieki nad pacjentem zawierający oddziaływania medyczne, psychoterapeutyczne i społeczne;
- leczenie farmakologiczne w terapii osób uzależnionych, w tym:
- leczenie zespołów abstynencyjnych,
- farmakoterapię uzależnień, w tym leczenie substytucyjne osób uzależnionych;
- populacje ze szczególnymi potrzebami w psychoterapii uzależnień, w tym:
- osoby z zaburzeniami psychicznymi i zaburzeniami osobowości,
- kobiety, w tym matki z dziećmi,
- osoby niepełnoletnie,
- osoby z niepełnosprawnością intelektualną,
- osoby niesłyszące i niedosłyszące,
- osoby starsze;
- pracę terapeutyczną z bliskimi osób uzależnionych:
- funkcjonowanie rodziny z problemem zaburzeń, o których mowa w ust. 1,
- teorie i koncepcje dotyczące zaburzeń, o których mowa w ust. 1, występujących u osób spokrewnionych lub niespokrewnionych, będących następstwem używania alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych i nowych substancji psychoaktywnych lub z wykonywania zachowań kompulsywnych przez ich bliskich,
- teorie i koncepcje psychoterapii zaburzeń, o których mowa w ust. 1, występujących u osób bliskich,
- podstawy pracy psychoterapeutycznej z rodziną i parą z problemem zaburzeń, o których mowa w ust. 1,
- zjawisko przemocy w rodzinie – metody interwencji i psychoterapii osób doświadczających przemocy i sprawców przemocy;
- prawne aspekty używania alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych i nowych substancji psychoaktywnych i leczenia uzależnień w Rzeczypospolitej Polskiej.
- wprowadzenie do psychopatologii, w tym: