Egzamin końcowy
Zagadnienia do egzaminu końcowego pisemnego organizowanego na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie uzależnień (Dz. U. poz. 766)
Koncepcje uzależnienia i psychoterapia osób uzależnionych
- Biologiczne, psychologiczne i środowiskowe czynniki ryzyka uzależnienia od substancji psychoaktywnych
- Psychoterapia – definicje i cele
- Koncepcja uzależnienia wg E. Jellinka
- Teorie psychoterapii: poznawczo-behawioralne, psychodynamiczne, humanistyczne, systemowe – założenia, cele, metody
- Transteoretyczny model zmiany wg J. Prochaska, C. DiClemente – etapy zmiany i ich charakterystyka, rola terapeuty na każdym etapie zmiany
- Koncepcja samoleczenia E., J. Khantziana
- Model salutogenezy Antonowskiego
- Relacja terapeutyczna w różnych modelach terapii (poznawczej, behawioralnej, humanistyczno-egzystencjalnej, psychodynamicznej, systemowej)
- Czynniki leczące w psychoterapii grupowej oraz stadia tworzenia grupy terapeutycznej (wg I. Yaloma)
- Opór w psychoterapii, jego znaczenie w różnych nurtach psychoterapii (podejściu psychodynamicznym, poznawczo-behawioralnym, w tym Enrighta, humanistycznym, dialogu motywującym)
- Społeczność terapeutyczna jako metoda leczenia osób uzależnionych, główne założenia, cele i techniki
- Integracyjny model terapii uzależnienia – charakterystyka, cele i metody (J. Mellibruda, Z. Sobolewska – Mellibruda)
- Model Minnesota w leczeniu uzależnień – podstawowe założenia, cele, metody
- Indywidualne plany terapii – cele i charakterystyka indywidualnego planu terapii
- Specyficzne i niespecyficzne czynniki leczące w psychoterapii – indywidualnej i grupowej
- Dialog motywujący – cechy i techniki
- Założenia koncepcji allostazy (Koob, Le Moal)
- Hierarchia potrzeb ludzkich wg A. Maslowa
- Teoria potrzeb J. Watson
- Założenia teorii zachowania zasobów S. Hobfola
- Psychobiologiczne modele głodu substancji psychoaktywnych
- Podstawowe zasady interwencji kryzysowej
- Rola mechanizmów obronnych w uzależnieniach i zaburzeniach lękowych
- Postępowanie terapeutyczne z pacjentem uzależnionym wykazującym współistniejące zaburzenia psychiczne
- Treningi umiejętności psychospołecznych – cele i podstawowe zasady
- Proces komunikowania się w relacji pacjent – terapeuta
- Uzależnienia behawioralne (od czynności) – modele wyjaśniające i modele terapii, metody i techniki
Praca z osobami bliskimi osób uzależnionych
- Terapia systemowa – założenia, cele, metody i techniki
- Terapia par – założenia, cele, wskazania i przeciwwskazania do terapii par
- Zjawisko tzw. współuzależnienia – rozumienie zjawiska, jego charakterystyka.
- Czynniki sprzyjające powstawaniu tzw. współuzależnienia. Założenia, fazy i cele integracyjnej psychoterapii tzw. współuzależnienia
- Przemoc domowa – formy przemocy, zasady pomocy terapeutycznej osobom doświadczającym przemocy i osobom stosującym przemoc
- Zespół stresu pourazowego u osób doświadczających przemocy domowej – charakterystyka, formy pracy z osobami doświadczającymi PSTD w związku z przemocą domową
- Dorosłe Dzieci Alkoholików (DDA) – charakterystyka problemu, cele, metody i techniki terapii, czynniki sprzyjające powstaniu tzw. syndromu DDA, jego wpływ na funkcjonowanie jednostki, wskazania i przeciwwskazania do psychoterapii grupowej, cele integracyjnej psychoterapii grupowej dla DDA, zaburzenia osobowości najczęściej korelujące z tzw. syndromem DDA
- Oddziaływania terapeutyczne wobec osób z populacji ze szczególnymi potrzebami w psychoterapii uzależnień
Psychopatologia
- Psychopatologia ogólna i szczegółowa, pojęcie choroby i zaburzenia psychicznego
- Podstawowe objawy zaburzeń psychicznych
- Zespoły zaburzeń psychicznych i zaburzeń osobowości
- Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania spowodowane używaniem alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych i nowych substancji psychoaktywnych, zgodnie z klasyfikacją ICD 10
- Zaburzenia psychiczne i zaburzenia osobowości współistniejące z używaniem alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych i nowych substancji psychoaktywnych
- Modele głodu substancji psychoaktywnych wg G., A. Marlatta, Gordona, Gorskiego, Verheula,
- Medyczne aspekty uzależnienia od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych
- Używanie substancji psychoaktywnych a ryzyko samobójstwa
- Neurobiologiczne mechanizmy uzależnień
- Psychopatologia dzieci i młodzieży
Farmakoterapia w terapii osób uzależnionych
- Leczenie zespołów abstynencyjnych
- Farmakoterapia w uzależnieniach
- Leczenie substytucyjne- wskazania, przeciwskazania, korzyści dla pacjenta
Prawne aspekty
- Prawne aspekty terapii uzależnień, w tym zobowiązanie do leczenia w przypadku uzależnienia od alkoholu, świadoma zgoda pacjenta na leczenie (osoby dorosłe i postępowanie wobec małoletnich), prawa pacjenta, wszczęcie procedury wydawania Niebieskiej Karty
Oddziaływania psychospołeczne ukierunkowane na poprawę zdolności funkcjonowania społecznego pacjentów
- Rola grup samopomocowych – AA, NA, DDA
- Podejście ograniczania szkód zdrowotnych i społecznych
- Model ograniczonego picia
- Zintegrowany model opieki nad pacjentem uzależnionym
Lektury obowiązkowe do egzaminu końcowego przeprowadzanego na podstawie Rozporządzenia Ministra Zdrowia z 17 kwietnia 2019 w sprawie szkolenia w dziedzinie uzależnień (tzw. ścieżka wspólna szkolenia) dostępne są do pobrania.