Badania

W tej części serwisu publikowane będą wyniki badań naukowych, które są efektem zrealizowanych ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych wielu badań dotyczących problematyki uzależnień behawioralnych. Celem prowadzonych badań jest gromadzenie i systematyzowanie wiedzy w zakresie powyższej tematyki a uzyskane wyniki przyczyniają się do rozwoju nowych obszarów badawczych i wyznaczania kierunków eksploracji, co służy pomocy, zarówno osobom uzależnionym, jak i profesjonalistom stykającym się w swojej pracy z problematyką uzależnień behawioralnych. W tej części prezentowane będą raporty ze zrealizowanych badań, artykuły naukowe oraz narzędzia badawcze służące do pomiaru stopnia zagrożenia uzależnieniem od czynności, powstałych w ramach projektów badawczych zlecanych podmiotom zewnętrznym przez KCPU.

Czytaj dalej

Raporty z badań

Badania w trakcie realizacji

  • Interakcje przestrzenne hazardu, ubóstwa, przestępczości i funkcjonowania psychicznego. Analiza zależności między lokalizacją punktów uprawiania hazardu a deprywacją społeczno-ekonomiczną, przestępczością, zaburzeniami psychicznymi i samobójstwami.

    Celem projektu jest stworzenie mapy lokalizacji punktów uprawiania hazardu (automatów do gier, punktów bukmacherskich oraz gier liczbowych) i ich zagęszczenia w Warszawie i Krakowie oraz określenie czy istnieją obszary geograficzne o większym zagęszczeniu punktów, a jeśli tak, to zbadanie cech społeczno-ekonomicznych tych obszarów w porównaniu z innymi. Kolejnymi celami jest ocena związku lokalizacji punktów uprawiania hazardu oraz wybranych rodzajów przestępczości; ocena związku dostępności fizycznej gier hazardowych i występowania wybranych zaburzeń psychicznych i samobójstw oraz wypracowanie rekomendacji dla lokalizacji punktów uprawiania hazardu.

    Realizacja: Instytut Psychiatrii i Neurologii
    Data: 2025 – 2027

  • Adaptacja baterii testów psychometrycznych do pomiaru wybranych zjawisk związanych z konsekwencjami postępującej cyfryzacji społeczeństwa

    Celem projektu jest adaptacja zestawu testów psychometrycznych do oceny różnych aspektów e-uzależnień, nowych zjawisk społecznych, zdrowotnych i cyberzagrożeń towarzyszących postępującej digitalizacji społeczeństwa.

    Realizacja: Fundacja Badań Społecznych
    Data: 2025 – 2026

  • Psychofizjologiczne wskaźniki efektu bliskiego chybienia/bliskiej wygranej w grach hazardowych u osób z ryzykiem hazardu problemowego i osób zdrowych

    Celem projektu jest pogłębienie wiedzy w zakresie wskaźników psychofizjologicznych efektu near miss/ near win w grach hazardowych. Sytuacja ta występuje w elektronicznych automatach do gry, gdy na linii wygranej dwa z trzech symboli wymaganych do uzyskania wygranej układają się prawidłowo, podczas gdy trzeci symbol zatrzymuje się bezpośrednio powyżej lub poniżej tej linii. Analizowany będzie wpływ efektu przed linią i po linii wypłaty oraz występowanie przerw podczas grania na mechanizmy neuronalne mogące wzmacniać zachowania hazardowe.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski
    Data: 2025 – 2026

  • Analiza motywów i uwarunkowań osobowościowych dla zależności pomiędzy problemowym korzystaniem z mediów społecznościowych a zjawiskiem sharentingu

    Celem projektu jest analiza zależności pomiędzy motywami sharentingu, problemowym korzystaniem z Facebooka, uwarunkowaniami osobowościowymi a sharentingiem. Jako uwarunkowania osobowościowe włączono narcyzm, potrzebę prywatności, satysfakcję z rodziny, poczucie samotności, przekonanie o własnej skuteczności oraz samoocenę. Ponadto, opracowana zostanie interwencja edukacyjna w celu obniżenia nasilenia sharentingu.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski
    Data: 2025 – 2027

  • Młodzież a hazard i „para-hazard”- wieloskalowe badania zjawiska w kontekście dwóch kultur (Polska i Francja)

    Celem projektu jest eksploracja zjawiska zaangażowania w hazard (online i offline, legalny i nielegalny, parahazard) młodzieży w wieku 15-17 lat. W trakcie badania zostaną przeprowadzone samoopisowe bezpośrednie badania kwestionariuszowe obejmujące próbę młodzieży liczącą 10 000 osób, co ma pozwolić na wieloskalowe oszacowanie nasilenia ryzyka angażowania się w hazard przez młodzież a także poznanie czynników ryzyka angażowania się w hazard, powiązanie tej aktywności ze zmiennymi psychologicznymi, rodzinnymi i środowiskowymi. Badanie będzie miało charakter międzynarodowy.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski
    Data: 2025 – 2026

  • Wybrane uwarunkowania uzależnienia od internetu i innych zachowań ryzykownych online związane ze środowiskiem rodzinnym (badania par: rodzic – nastoletnie dziecko)

    Głównym celem projektu jest uzyskanie wiedzy dotyczącej tego, w jaki sposób strategie i praktyki wychowawcze rodziców/opiekunów, ich przekonania dotyczące internetu, jakość korzystania przez nich z mediów cyfrowych oraz umiejętności cyfrowe przekładają się na funkcjonowanie cyfrowe ich dzieci – redukcję przejawów uzależnienia od internetu oraz innych zachowań ryzykownych online i wspieranie pozytywnego zachowania online.

    Realizacja: EDBAD pracownia doradczo-badawcza Maciej Mroczek
    Data: 2024-2025

  • Brzdąc w sieci 4.0 – korzystanie z urządzeń ekranowych a funkcje wykonawcze u dzieci w wieku przedszkolnym – analiza równoważności narzędzi cyfrowych i nie cyfrowych

    Celem projektu jest weryfikacja równoważności wersji cyfrowych i wersji nie cyfrowych wybranych testów służących do pomiaru funkcji wykonawczych w grupie dzieci w wieku przedszkolnym w podziale na dzieci korzystające i niekorzystające z urządzeń cyfrowych. Weryfikacja ta pozwoli odpowiedzieć na pytanie, w jakim stopniu korzystanie z urządzeń ekranowych może mieć znaczenie dla funkcjonowania dziecka (na wymiarze funkcji wykonawczych).

    Realizacja: Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog
    Data: 2024-2025

  • Osobowościowo-temperamentalne i relacyjne uwarunkowania korzystania z internetu, mediów społecznościowych, telefonów komórkowych i grania w gry przez nastolatków

    Celem projektu jest zbadanie osobowościowych, temperamentalnych i relacyjnych uwarunkowań używania internetu, w tym mediów społecznościowych, korzystania z gier internetowych i telefonów komórkowych. Dodatkowo planuje się zbadanie związków pomiędzy używaniem internetu a używaniem substancji psychoaktywnych z odniesieniem do zmiennych osobowościowych, temperamentalnych i relacyjnych. Ponadto planowane jest również porównanie nastolatków ze stwierdzonym problematycznym używaniem internetu, mediów społecznościowych, telefonów komórkowych i/lub z zaburzeniem grania w gry, podejmujących terapię z nastolatkami z populacji ogólnej nieszkodliwie używających internetu, mediów społecznościowych, telefonów komórkowych i/lub grających w gry.

    Realizacja: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego
    Data: 2024-2025

  • Wielowymiarowy Inwentarz Nadużywania Mediów Elektronicznych dla Dorosłych – konstrukcja i walidacja E-MOI w wersjach D1 i D2

    Celem głównym projektu jest opracowanie, ewaluacja i wdrożenie nowego wielowymiarowego kwestionariusza przesiewowego, który zwiększy obecne możliwości diagnozy, prewencji i pomocy osobom zagrożonym e-uzależnieniem, a przez to przełoży się na spadek zjawiska problematycznego używania nowych technologii przez osoby dorosłe.

    Realizacja: Fundacja Badań Społecznych
    Data: 2024-2025

  • Uprawianie gier hazardowych na nielegalnych stronach internetowych: kompleksowe podejście do oszacowania rozpowszechnienia i rozpoznania motywów za pomocą analiz ilościowych, jakościowych i prawnych

    Projekt ma na celu kompleksową ocenę skali i motywacji uczestnictwa w nielegalnym hazardzie online. W trakcie jego realizacji zostaną przeprowadzone badania obejmujące populacje ogólną, graczy hazardowych, graczy korzystających z nielegalnych stron hazardowych oraz ekspertów-interesariuszy związanych z hazardem w Polsce.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II
    Data: 2024-2025

  • Opracowanie narzędzia badawczego w formie kwestionariusza do pomiaru korzystania z elementów konstrukcyjnych gier mobilnych potencjalnie promujących zachowania uzależniające

    Głównym celem projektu jest opracowanie narzędzia badawczego w formie kwestionariusza do pomiaru korzystania z elementów konstrukcyjnych gier mobilnych potencjalnie promujących zachowania uzależniające, a także pogłębienie stanu wiedzy w zakresie problematyki uzależnienia od gier elektronicznych, a w szczególności czynników mogących wpływać na rozwój tego typu uzależnienia.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II
    Data: 2024-2025

  • Czyń dobrze. Wpływ obdarowywania na związek między byciem permanentnie online i emocjami

    Głównym celem badania jest pokazanie jak bycie permanentnie online przekłada się na stres i emocje, a także sprawdzenie skuteczności interwencji „wyzywanie dawanie” (zachęcanie do czynienia dobra i obdarowywania innych osób) na obniżenie czasu ekranowego i podniesienie poziomu emocji pozytywnych. Dodatkowo mierzona będzie rola problematycznego korzystania z nowych mediów, osobowości i prospołeczności. W badaniu wezmą udział osoby młode (licealiści i studenci), badanie będzie realizowane z wykorzystaniem metody dzienniczkowej.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II
    Data: 2024-2025

  • Brzdąc w sieci 3.0 – dlaczego dzieci w wieku przedszkolnym korzystają z mobilnych urządzeń ekranowych?

    Badanie jest trzecim z kolei projektem realizowanym w ramach cyklu „Brzdąc w sieci” .  Celem projektu jest próba zrozumienia dlaczego rodzice pozwalają na korzystanie z urządzeń ekranowych swoim dzieciom, robiąc to niezgodnie z rekomendacjami WHO.

    Realizacja: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej
    Data: 2023-2024

  • E-VAL 2.0

    Celem projektu jest kontynuowanie realizacji badań ewaluacyjnych efektywności różnych programów oddziaływań terapeutycznych skierowanych do dzieci i młodzieży problemowo korzystających z nowych technologii cyfrowych oraz ich rodzin w ramach programu pilotażowego.

    Realizacja: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
    Data: 2024

  • Problematyczne korzystanie z Instagrama w relacji między chronotypem, prokrastynacją snu a satysfakcją codzienną i jakością snu, badania dzienniczkowe

    Głównym celem projektu jest analiza związku pomiędzy problematycznym korzystaniem z Instagrama a funkcjonowaniem emocjonalnym  i jakością snu w grupie adolescentów.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Data: 2023-2024

  • E-VAL- Ewaluacja oddziaływań terapeutycznych problemowego korzystania z nowych technologii cyfrowych

    Przedmiotem projektu są badania ewaluacyjne pilotażowego programu oddziaływań terapeutycznych skierowanych do dzieci i młodzieży problemowo korzystających z nowych technologii cyfrowych oraz do ich rodzin, w tym ocena efektywności różnych programów oddziaływań terapeutycznych skierowanych do dzieci i młodzieży problemowo korzystających z nowych technologii cyfrowych oraz ich rodzin oraz ocena sposobu organizacji opieki nad adresatami w ramach różnych modeli oddziaływań terapeutycznych.

    Realizacja: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej
    Data: 2022-2023