Badania

W tej części serwisu publikowane będą wyniki badań naukowych, które są efektem zrealizowanych ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych wielu badań dotyczących problematyki uzależnień behawioralnych. Celem prowadzonych badań jest gromadzenie i systematyzowanie wiedzy w zakresie powyższej tematyki a uzyskane wyniki przyczyniają się do rozwoju nowych obszarów badawczych i wyznaczania kierunków eksploracji, co służy pomocy, zarówno osobom uzależnionym, jak i profesjonalistom stykającym się w swojej pracy z problematyką uzależnień behawioralnych. W tej części prezentowane będą raporty ze zrealizowanych badań, artykuły naukowe oraz narzędzia badawcze służące do pomiaru stopnia zagrożenia uzależnieniem od czynności, powstałych w ramach projektów badawczych zlecanych podmiotom zewnętrznym przez KCPU.

Czytaj dalej

Raporty z badań

Badania w trakcie realizacji

  • Brzdąc w sieci 3.0 – dlaczego dzieci w wieku przedszkolnym korzystają z mobilnych urządzeń ekranowych?

    Badanie jest trzecim z kolei projektem realizowanym w ramach cyklu „Brzdąc w sieci” .  Celem projektu jest próba zrozumienia dlaczego rodzice pozwalają na korzystanie z urządzeń ekranowych swoim dzieciom, robiąc to niezgodnie z rekomendacjami WHO.

    Realizacja: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej
    Data: 2023-2024

  • E-VAL 2.0

    Celem projektu jest kontynuowanie realizacji badań ewaluacyjnych efektywności różnych programów oddziaływań terapeutycznych skierowanych do dzieci i młodzieży problemowo korzystających z nowych technologii cyfrowych oraz ich rodzin w ramach programu pilotażowego.

    Realizacja: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
    Data: 2024

  • Oszacowanie rozpowszechnienia oraz identyfikacja czynników ryzyka i czynników chroniących hazardu i innych uzależnień behawioralnych – edycja 2023/2024

    Przedmiotem badania jest przeprowadzenie kolejnej edycji badania, mającego na celu oszacowanie rozpowszechnienia hazardu oraz innych uzależnień behawioralnych w populacji ogólnopolskiej oraz identyfikacja czynników wpływających na rozpowszechnienie lub ograniczenie zjawiska. Przedmiotem jest również analiza porównawcza z wynikami badań przeprowadzonych w latach 2011-2019 w celu uchwycenia zmian jakie zaszły w tym okresie w poziomie rozpowszechnienia uzależnień behawioralnych. Badanie ilościowe.

    Realizacja: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
    Data: 2023-2024

  • Nowe Uzależnienia Behawioralne – Badania Eksploracyjne Problemowego Używania Kryptowalut

    Celem projektu jest zbadanie czy używanie kryptowalut może być związane z ryzykiem uzależnienia behawioralnego – a konkretnie z ryzykiem problemowego używania kryptowalut.

    Realizacja: Instytut Psychiatrii i Neurologii
    Data: 2023-2024

  • Problematyczne korzystanie z Instagrama w relacji między chronotypem, prokrastynacją snu a satysfakcją codzienną i jakością snu, badania dzienniczkowe

    Głównym celem projektu jest analiza związku pomiędzy problematycznym korzystaniem z Instagrama a funkcjonowaniem emocjonalnym  i jakością snu w grupie adolescentów.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Data: 2023-2024

  • E-VAL- Ewaluacja oddziaływań terapeutycznych problemowego korzystania z nowych technologii cyfrowych

    Przedmiotem projektu są badania ewaluacyjne pilotażowego programu oddziaływań terapeutycznych skierowanych do dzieci i młodzieży problemowo korzystających z nowych technologii cyfrowych oraz do ich rodzin, w tym ocena efektywności różnych programów oddziaływań terapeutycznych skierowanych do dzieci i młodzieży problemowo korzystających z nowych technologii cyfrowych oraz ich rodzin oraz ocena sposobu organizacji opieki nad adresatami w ramach różnych modeli oddziaływań terapeutycznych.

    Realizacja: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej
    Data: 2022-2023

  • Problematyczne korzystanie ze smartfona jako mediator pomiędzy phubbingiem rodziców a poczuciem samotności i funkcjonowaniem emocjonalnych, Badania dzienniczkowe adolescentów

    Celem naukowym projektu jest poszerzenie obecnego stanu wiedzy w zakresie psychologicznych czynników związanych z problematycznym korzystaniem ze smartfonów. Badania rozszerzą wiedzę na temat możliwych determinantów tego uzależnienia, uwzględniając przede wszystkim kontekst społeczny młodej osoby, czyli sposób korzystania z telefonu przez rodziców oraz jego wpływ a funkcjonowanie psychiczne adolescentów.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski
    Data: 2022-2023