Badania

W tej części serwisu publikowane będą wyniki badań naukowych, które są efektem zrealizowanych ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych wielu badań dotyczących problematyki uzależnień behawioralnych. Celem prowadzonych badań jest gromadzenie i systematyzowanie wiedzy w zakresie powyższej tematyki a uzyskane wyniki przyczyniają się do rozwoju nowych obszarów badawczych i wyznaczania kierunków eksploracji, co służy pomocy, zarówno osobom uzależnionym, jak i profesjonalistom stykającym się w swojej pracy z problematyką uzależnień behawioralnych. W tej części prezentowane będą raporty ze zrealizowanych badań, artykuły naukowe oraz narzędzia badawcze służące do pomiaru stopnia zagrożenia uzależnieniem od czynności, powstałych w ramach projektów badawczych zlecanych podmiotom zewnętrznym przez KCPU.

Czytaj dalej

Raporty z badań

Badania w trakcie realizacji

  • Wybrane uwarunkowania uzależnienia od internetu i innych zachowań ryzykownych online związane ze środowiskiem rodzinnym (badania par: rodzic – nastoletnie dziecko)

    Głównym celem projektu jest uzyskanie wiedzy dotyczącej tego, w jaki sposób strategie i praktyki wychowawcze rodziców/opiekunów, ich przekonania dotyczące internetu, jakość korzystania przez nich z mediów cyfrowych oraz umiejętności cyfrowe przekładają się na funkcjonowanie cyfrowe ich dzieci – redukcję przejawów uzależnienia od internetu oraz innych zachowań ryzykownych online i wspieranie pozytywnego zachowania online.

    Realizacja: EDBAD pracownia doradczo-badawcza Maciej Mroczek
    Data: 2024-2025

  • Brzdąc w sieci 4.0 – korzystanie z urządzeń ekranowych a funkcje wykonawcze u dzieci w wieku przedszkolnym – analiza równoważności narzędzi cyfrowych i nie cyfrowych

    Celem projektu jest weryfikacja równoważności wersji cyfrowych i wersji nie cyfrowych wybranych testów służących do pomiaru funkcji wykonawczych w grupie dzieci w wieku przedszkolnym w podziale na dzieci korzystające i niekorzystające z urządzeń cyfrowych. Weryfikacja ta pozwoli odpowiedzieć na pytanie, w jakim stopniu korzystanie z urządzeń ekranowych może mieć znaczenie dla funkcjonowania dziecka (na wymiarze funkcji wykonawczych).

    Realizacja: Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog
    Data: 2024-2025

  • Osobowościowo-temperamentalne i relacyjne uwarunkowania korzystania z internetu, mediów społecznościowych, telefonów komórkowych i grania w gry przez nastolatków

    Celem projektu jest zbadanie osobowościowych, temperamentalnych i relacyjnych uwarunkowań używania internetu, w tym mediów społecznościowych, korzystania z gier internetowych i telefonów komórkowych. Dodatkowo planuje się zbadanie związków pomiędzy używaniem internetu a używaniem substancji psychoaktywnych z odniesieniem do zmiennych osobowościowych, temperamentalnych i relacyjnych. Ponadto planowane jest również porównanie nastolatków ze stwierdzonym problematycznym używaniem internetu, mediów społecznościowych, telefonów komórkowych i/lub z zaburzeniem grania w gry, podejmujących terapię z nastolatkami z populacji ogólnej nieszkodliwie używających internetu, mediów społecznościowych, telefonów komórkowych i/lub grających w gry.

    Realizacja: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego
    Data: 2024-2025

  • Wielowymiarowy Inwentarz Nadużywania Mediów Elektronicznych dla Dorosłych – konstrukcja i walidacja E-MOI w wersjach D1 i D2

    Celem głównym projektu jest opracowanie, ewaluacja i wdrożenie nowego wielowymiarowego kwestionariusza przesiewowego, który zwiększy obecne możliwości diagnozy, prewencji i pomocy osobom zagrożonym e-uzależnieniem, a przez to przełoży się na spadek zjawiska problematycznego używania nowych technologii przez osoby dorosłe.

    Realizacja: Fundacja Badań Społecznych
    Data: 2024-2025

  • Uprawianie gier hazardowych na nielegalnych stronach internetowych: kompleksowe podejście do oszacowania rozpowszechnienia i rozpoznania motywów za pomocą analiz ilościowych, jakościowych i prawnych

    Projekt ma na celu kompleksową ocenę skali i motywacji uczestnictwa w nielegalnym hazardzie online. W trakcie jego realizacji zostaną przeprowadzone badania obejmujące populacje ogólną, graczy hazardowych, graczy korzystających z nielegalnych stron hazardowych oraz ekspertów-interesariuszy związanych z hazardem w Polsce.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II
    Data: 2024-2025

  • Opracowanie narzędzia badawczego w formie kwestionariusza do pomiaru korzystania z elementów konstrukcyjnych gier mobilnych potencjalnie promujących zachowania uzależniające

    Głównym celem projektu jest opracowanie narzędzia badawczego w formie kwestionariusza do pomiaru korzystania z elementów konstrukcyjnych gier mobilnych potencjalnie promujących zachowania uzależniające, a także pogłębienie stanu wiedzy w zakresie problematyki uzależnienia od gier elektronicznych, a w szczególności czynników mogących wpływać na rozwój tego typu uzależnienia.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II
    Data: 2024-2025

  • Czyń dobrze. Wpływ obdarowywania na związek między byciem permanentnie online i emocjami

    Głównym celem badania jest pokazanie jak bycie permanentnie online przekłada się na stres i emocje, a także sprawdzenie skuteczności interwencji „wyzywanie dawanie” (zachęcanie do czynienia dobra i obdarowywania innych osób) na obniżenie czasu ekranowego i podniesienie poziomu emocji pozytywnych. Dodatkowo mierzona będzie rola problematycznego korzystania z nowych mediów, osobowości i prospołeczności. W badaniu wezmą udział osoby młode (licealiści i studenci), badanie będzie realizowane z wykorzystaniem metody dzienniczkowej.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II
    Data: 2024-2025

  • Brzdąc w sieci 3.0 – dlaczego dzieci w wieku przedszkolnym korzystają z mobilnych urządzeń ekranowych?

    Badanie jest trzecim z kolei projektem realizowanym w ramach cyklu „Brzdąc w sieci” .  Celem projektu jest próba zrozumienia dlaczego rodzice pozwalają na korzystanie z urządzeń ekranowych swoim dzieciom, robiąc to niezgodnie z rekomendacjami WHO.

    Realizacja: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej
    Data: 2023-2024

  • E-VAL 2.0

    Celem projektu jest kontynuowanie realizacji badań ewaluacyjnych efektywności różnych programów oddziaływań terapeutycznych skierowanych do dzieci i młodzieży problemowo korzystających z nowych technologii cyfrowych oraz ich rodzin w ramach programu pilotażowego.

    Realizacja: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
    Data: 2024

  • Nowe Uzależnienia Behawioralne – Badania Eksploracyjne Problemowego Używania Kryptowalut

    Celem projektu jest zbadanie czy używanie kryptowalut może być związane z ryzykiem uzależnienia behawioralnego – a konkretnie z ryzykiem problemowego używania kryptowalut.

    Realizacja: Instytut Psychiatrii i Neurologii
    Data: 2023-2024

  • Problematyczne korzystanie z Instagrama w relacji między chronotypem, prokrastynacją snu a satysfakcją codzienną i jakością snu, badania dzienniczkowe

    Głównym celem projektu jest analiza związku pomiędzy problematycznym korzystaniem z Instagrama a funkcjonowaniem emocjonalnym  i jakością snu w grupie adolescentów.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Data: 2023-2024

  • E-VAL- Ewaluacja oddziaływań terapeutycznych problemowego korzystania z nowych technologii cyfrowych

    Przedmiotem projektu są badania ewaluacyjne pilotażowego programu oddziaływań terapeutycznych skierowanych do dzieci i młodzieży problemowo korzystających z nowych technologii cyfrowych oraz do ich rodzin, w tym ocena efektywności różnych programów oddziaływań terapeutycznych skierowanych do dzieci i młodzieży problemowo korzystających z nowych technologii cyfrowych oraz ich rodzin oraz ocena sposobu organizacji opieki nad adresatami w ramach różnych modeli oddziaływań terapeutycznych.

    Realizacja: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej
    Data: 2022-2023