Badania

W tej części serwisu publikowane będą wyniki badań naukowych, które są efektem zrealizowanych ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych wielu badań dotyczących problematyki uzależnień behawioralnych. Celem prowadzonych badań jest gromadzenie i systematyzowanie wiedzy w zakresie powyższej tematyki a uzyskane wyniki przyczyniają się do rozwoju nowych obszarów badawczych i wyznaczania kierunków eksploracji, co służy pomocy, zarówno osobom uzależnionym, jak i profesjonalistom stykającym się w swojej pracy z problematyką uzależnień behawioralnych. W tej części prezentowane będą raporty ze zrealizowanych badań, artykuły naukowe oraz narzędzia badawcze służące do pomiaru stopnia zagrożenia uzależnieniem od czynności, powstałych w ramach projektów badawczych zlecanych podmiotom zewnętrznym przez KCPU.

Czytaj dalej

Raporty z badań

  • EVAL 2.0 – Ewaluacja programu oddziaływań terapeutycznych skierowanych do dzieci i młodzieży problemowo korzystających z nowych technologii cyfrowych oraz ich rodzin.

    Głównym celem projektu E-VAL 2.0 była ocena skuteczności programu pilotażowego oddziaływań terapeutycznych skierowanych do dzieci i młodzieży problemowo korzystających z nowych technologii cyfrowych oraz ich rodzin realizowanego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 23 listopada 2021 roku.

    Realizacja: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie
    Data: 2024

  • Brzdąc w sieci 3.0 – dlaczego dzieci w wieku przedszkolnym korzystają z mobilnych urządzeń ekranowych?

    Badanie jest trzecim z kolei projektem realizowanym w ramach cyklu „Brzdąc w sieci” .  Celem projektu jest próba zrozumienia dlaczego rodzice pozwalają na korzystanie z urządzeń ekranowych swoim dzieciom, robiąc to niezgodnie z rekomendacjami WHO.

    Realizacja: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej
    Data: 2023-2024

  • Oszacowanie rozpowszechnienia oraz identyfikacja czynników ryzyka i czynników chroniących hazardu i innych uzależnień behawioralnych – edycja 2023/2024

    Przedmiotem badania jest przeprowadzenie kolejnej edycji badania, mającego na celu oszacowanie rozpowszechnienia hazardu oraz innych uzależnień behawioralnych w populacji ogólnopolskiej oraz identyfikacja czynników wpływających na rozpowszechnienie lub ograniczenie zjawiska. Przedmiotem jest również analiza porównawcza z wynikami badań przeprowadzonych w latach 2011-2019 w celu uchwycenia zmian jakie zaszły w tym okresie w poziomie rozpowszechnienia uzależnień behawioralnych. Badanie ilościowe.

    Realizacja: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
    Data: 2023-2024

  • Nowe Uzależnienia Behawioralne – Badania Eksploracyjne Problemowego Używania Kryptowalut

    Celem projektu jest zbadanie czy używanie kryptowalut może być związane z ryzykiem uzależnienia behawioralnego – a konkretnie z ryzykiem problemowego używania kryptowalut.

    Realizacja: Instytut Psychiatrii i Neurologii
    Data: 2023-2024

  • Problematyczne korzystanie z Instagrama w relacji między chronotypem, prokrastynacją snu a satysfakcją codzienną i jakością snu, badania dzienniczkowe

    Głównym celem projektu jest analiza związku pomiędzy problematycznym korzystaniem z Instagrama a funkcjonowaniem emocjonalnym  i jakością snu w grupie adolescentów.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Data: 2023-2024

  • Problematyczne korzystanie ze smartfona jako mediator pomiędzy phubbingiem rodziców a poczuciem samotności i funkcjonowaniem emocjonalnych, Badania dzienniczkowe adolescentów

    Celem naukowym projektu jest poszerzenie obecnego stanu wiedzy w zakresie psychologicznych czynników związanych z problematycznym korzystaniem ze smartfonów. Badania rozszerzą wiedzę na temat możliwych determinantów tego uzależnienia, uwzględniając przede wszystkim kontekst społeczny młodej osoby, czyli sposób korzystania z telefonu przez rodziców oraz jego wpływ a funkcjonowanie psychiczne adolescentów.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski
    Data: 2022-2023

  • Poziom odczuwanego stresu i zaangażowanie graczy w grę jako mediatory relacji między samokontrolą, motywacją do grania a trajektorią rozwoju problematycznego korzystania z gier komputerowych- badania pilotażowe.

    Głównym celem jest poszerzenie stanu wiedzy w zakresie czynników związanych z problematycznym korzystaniem z gier komputerowych a w szczególności znaczenia odczuwanego stresu i wielowymiarowego zaangażowania graczy w grę jako mediatorów relacji miedzy samokontrolą, motywacją do grania a problematycznym korzystaniem z gier komputerowych. Badanie ma na celu usystematyzowanie i pogłębienie wiedzy w zakresie rozwoju uzależnienia od gier komputerowych a także zrozumienie mechanizmów rozwoju tego zachowania problematycznego, co przełożyć się może na tworzenie efektywnych programów profilaktycznych, korekcyjnych i psychoterapeutycznych dla osób problemowo korzystających z mediów, a w szczególności gier komputerowych.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski
    Data: 2022-2023

  • Wpływ praktyki uważności na związek między czasem spędzanym przed ekranem a satysfakcją codzienna. Moderująca rola problematycznego korzystania z telefonów i wysokiej wrażliwości

    Głównym celem jest poszerzenie stanu wiedzy w zakresie uzależnień behawioralnych w tym w szczególności pokazanie wpływu treningu uważności na związek miedzy czasem spędzonym przed ekranem i codzienną satysfakcją oraz moderującej roli problematycznego korzystania z telefonów, wysokiej wrażliwości i uważności.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski
    Data: 2022-2023

  • Kontrolowane granie w gry hazardowe – ocena wiedzy i postaw profesjonalistów i pacjentów. Rekomendacje dla poszerzenia oferty terapeutycznej

    Celem badania jest diagnoza wiedzy profesjonalistów i pacjentów na temat programów ograniczania grania w gry hazardowe, a także gotowość do wdrożenia takich programów wśród profesjonalistów, a wśród pacjentów do skorzystania z nich.

    Realizacja: Instytut Psychiatrii i Neurologii
    Data: 2022-2023

  • Nadużywanie mediów elektronicznych przez dzieci i młodzież – badanie rozpowszechnienia problemu, jego determinantów i nowej interwencji profilaktycznej redukującej skalę problemu

    Celem głównym projektu jest usprawnienie procesów wczesnej profilaktyki nadużywania e-mediów przez dzieci i młodzież oraz przyczynienie się do skutecznego zmniejszenia skali zjawiska poprzez zaprojektowanie i walidację nowej interwencji profilaktycznej opartej na oddziaływaniach behawioralno-poznawczych, redukującej ryzyko nadużywania e-mediów wśród uczniów szkół podstawowych.

    Realizacja: Fundacja Badań Społecznych
    Data: 2022-2023

  • Prawo wobec hazardu –przegląd literatury i regulacji prawnych w wybranych krajach świata

    Badanie miało na celu zwiększenie wiedzy na temat regulacji prawnych rynku gier hazardowych, obowiązujących na świecie oraz przeglądu narządzi stosowanych do zwalczania nielegalnego hazardu i ochrony uczestników gier hazardowych przed uzależnieniem (polityka odpowiedzialnej gry).

  • Zaburzenia Hazardowe współwystępujące z zaburzeniami związanymi z używaniem substancji psychoaktywnych oraz we współchorobowości z innymi zaburzeniami psychicznymi. Rozpowszechnienie i Standardy Leczenia. Akroim ZHWW 2021-22

    Przedmiotem badania są zjawiska współchorbowości zaburzeń hazardowych i innych zaburzeń psychicznych (F20-F48, F60-68) oraz współwystępowania zaburzeń hazardowych z zaburzeniami związanymi z używaniem substancji psychoaktywnych (F10-19, w wyłączeniem F17 wg ICD-10). Celem projektu jest eksploracja przedmiotu badania pozwalająca na wypracowanie uzasadnionych naukowo rekomendacji do leczenia zaburzeń hazardowych współwystępujących z zaburzeniami związanymi z używaniem substancji psychoaktywnych oraz we współchorobowości z innymi zaburzeniami psychicznymi.

    Realizacja: Instytut Psychiatrii i Neurologii
    Data: 2021-2022

  • Problematyczne korzystanie z portali społecznościowych a poziom osiągnięć w nauce w kontekście cyberdryfowania: moderacyjna rola wytrwałości i samoskutecznosci

    Celem naukowym projektu jest poszerzenie obecnego stanu wiedzy w zakresie psychologicznych czynników związanych z problematycznym korzystaniem z portali społecznościowych. Główny nacisk projektu położony jest na analizę zależności pomiędzy problematyczny korzystaniem z portali społecznościowych u poziomem osiągnięć w nauce. Badania rozszerzą istniejącą wiedzę na temat możliwych determinantów tego uzależnienia, uwzględniając przede wszystkim właściwości psychologiczne osoby (wytrwałość, samoskuteczność) oraz związek nadmiernego korzystania z portali z poziomem osiągnięć w nauce.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski
    Data: 2021-2022

  • Związek problematycznego korzystania z telefonów komórkowych i zmęczenia. Rola społecznego jet lagu, kontaktów społecznych i czasu przed ekranem. Badania dzienniczkowe

    Projekt ma na celu dostarczenie wiedzy na temat wpływu uzależnień behawioralnych na zmęczenie, a także roli czynników związanych z rytmami biologicznymi, relacji społecznych i czasu przed ekranem w tej relacji. Wyniki badania pomogą w opracowaniu programów profilaktycznych, ukierunkowanych na przeciwdziałanie problematycznemu korzystaniu z telefonów.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski
    Data: 2021-2022

  • Analiza wpływu aprobaty społecznej na neuronalne korelaty empatii u osób problematycznie korzystających z portali społecznościowych. Badania potencjałów wywołanych ERP

    Celem projektu jest pogłębienie stanu wiedzy w zakresie neuronalnych korelatów związanych z uzależnieniem od portali społecznościowych. Oczekuje się, że projekt przyczyni się do odpowiedzi na pytania dotyczące funkcjonowania społeczno-emocjonalnego osób przejawiających specyficzne uzależnienie od Internetu związane z portalami społecznymi w kontekście empatii i aprobaty społecznej. Będzie również stanowił istotny wkład w poznanie obszarów deficytowych, które mogą wymagać podjęcia działań korekcyjnych.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski
    Data: 2021-2022

  • Wczesne nieadaptacyjne schematy, tryby schematów oraz wymiary osobowości nieprawidłowej jako predyktory trajektorii rozwoju problematycznego korzystania z gier komputerowych oraz portali społecznościowych – badania podłużne

    Celem projektu jest pogłębienie stanu wiedzy w zakresie czynników związanych z problematycznym korzystaniem z gier komputerowych oraz portali społecznościowych, w szczególności znaczenia wczesnych nieadaptacyjnych schematów, trybów tych schematów oraz wymiarów osobowości nieprawidłowej jako predyktorów zmiany tych problematycznych zachowań w czasie.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski
    Data: 2021-2022

  • Brzdąc w sieci 2.0- używanie urządzeń mobilnych przez dzieci w wieku 4-6 lat a wybrane funkcje poznawcze.

    Celem projektu jest weryfikacja związku pomiędzy korzystaniem z urządzeń mobilnych przez dzieci w wieku 4-6 lat a wybranymi wskaźnikami ich funkcjonowania poznawczego (umiejętnością hamowani i niewerbalną pamięcią).

    Realizacja: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
    Data: 2022

  • Nadmierne korzystanie z gier internetowych a funkcjonowanie płatów ciemieniowo-czołowych u dzieci i młodzieży w wieku 7-12 lat

    Wykazanie związku wczesnego uzywania mobilnych technologii z aktywnosćią okolicy czołowo-ciemieniowej i zwiazanymi z tymi okolicami funkcjami poznawczymi, porównanie aktywności płatów ciemieniowo-czołowych u osób uzaleznionych od gier i nie uzaleznionych.

    Raport zostanie udostępniony w terminie późniejszym.

    Realizacja: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego
    Data: 2021

  • Rola pola elektromagnetycznego w związku miedzy uzależnieniem od telefonów komórkowych i funkcjonowaniem emocjonalnym a aktywnością fizyczną

    Celem projektu jest poszerzenie stanu wiedzy na temat uzależnień behawioralnych, w szczególności pokazanie roli oddziaływania pól elektromagnetycznych na związek pomiędzy uzależnieniem od telefonów komórkowych i funkcjonowaniem emocjonalnym i aktywnością fizyczną.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Data: 2020-2021

  • Psychologiczne uwarunkowania cyberprzemocy a problematyczne korzystanie z portali społecznościowych i satysfakcja z rodziny

    Celem projektu jest pogłębienie stanu wiedzy w zakresie psychologicznych czynników związanych z cyberprzemocą oraz problematycznym korzystaniem z portali społecznościowych.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Data: 2020-2021

  • Psychometryczny pomiar zjawiska nadużywania mediów elektronicznych przez dzieci i młodzież

    Celem projektu jest przyczynienie się do zmniejszenia występowania uzależnień behawioralnych wśród młodych ludzi, poprzez usprawnienie procesów profilaktyki i wczesnego wykrywania symptomów, dzięki stworzeniu zestawu narzędzi do oceny ryzyka występowania problemu nadużywania mediów elektronicznych przez dzieci i młodzież w wieku 0-19+ z terenu całej Polski.

    Raport zostanie udostępniony w terminie późniejszym.

    Realizacja: Fundacja Badań Społecznych OPEN MINDED GROUP

  • Język pomocy w uzależnieniach. Słownik terminologiczny. Akronim JUST 2021

    Wymiernym efektem projektu będzie stworzenie słownika terminologicznego, w którym zawarty zostanie zestaw terminów związanych z problematyką uzależnień.

    Realizacja: Instytut Psychiatrii i Neurologii
    Data: 2020-2021

  • Wpływ wygranej w grze hazardowej przy współudziale czynników psychoedukacyjnych, na trajektorię zaangażowania w hazard – badania polsko-francuskie

    Celem badania jest pogłębione rozumienie postrzeganie wygranej przez hazardzistów oraz zrozumienie wpływu wygranych i przegranych na przebieg trajektorii uprawiania hazardu. Dodatkowo poszukiwane będą czynniki psychologiczne i społeczne moderujące wpływ wygranej i przegranych na charakter zaangażowania w hazard, a także próba opracowania modelu przewidywania uzależnienia od hazardu na podstawie doświadczeń wygranych i przegranych, ich postrzegania przez gracza oraz innych czynników współwystępujących. Wpracowane zostaną również rekomendacje dotyczące ograniczenia ryzyka uzależnienia, poprzez wdrażanie rozwiązań przez operatorów gier w zakresie procedur wypłaty wygranych.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Data: 2020-2021

  • Związek między samokontrolą, depresją oraz samotnością a problematycznym korzystaniem z gier komputerowych: mediująca rola motywacji do grania. Badania porównawcze między kobietami i mężczyznami grającymi w gry komputerowe

    Celem projektu jest pogłębienie stanu wiedzy w zakresie czynników związanych z problematycznym korzystaniem z gier komputerowych, w szczególności znaczenia depresji, samokontroli oraz samotności jako predyktorów tego typu zachowania problemowego. Badanie uwzględnia także motyw grania w gry jako mediatory związku pomiędzy wymienionymi predyktorami a problematycznym korzystaniem z gier.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Data: 2020-2021

  • Identyfikacja biologicznych i społecznych uwarunkowań oraz zagrożeń zdrowotnych u młodych mężczyzn zagrożonych uzależnieniem od Internetu, gier komputerowych i/lub gier online oraz hazardu

    Celem badania jest identyfikacja czynników wpływających na występowanie zachowań ryzykownych w aspekcie korzystania z Internetu, gier komputerowych i/lub gier online w tym hazardu przez Internet, a także analiza skłonności do wykazywania zachowań agresywnych u młodych mężczyzn wykazujących takie zachowanie.

    Realizacja: Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
    Data: 2020-2021

  • Wpływ uzależnienia od portali społecznościowych, interakcji społecznych i radzenia sobie ze stresem na zależność między stresami dnia codziennego a codziennym zadowoleniem. Badania dzienniczkowe

    Główny cel projektu jest pokazanie roli interakcji społecznych, radzenia sobie ze stresem i uzależnienia od portali społecznościowych w ziazku między stresorami dnia codziennego i codziennego zadowolenia. W badaniu sprawdzane będzie, jak interakcje społeczne zarówno te online jak i offline, oddziałują na związek między doświadczaniem codziennego stresu i codziennym zadowoleniem, z uwzględnieniem poziomu uzależnienia od portali społecznościowych.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Data: 2020-2021

  • Przekonania o sobie, zachowania zdrowotne a ocena ciała: moderująca rola uzależnienia od Instagrama

    Główny cel projektu położony jest na analizę zależności pomiędzy przekonaniami o sobie, zachowaniami zdrowotnymi, nasileniem uzależnienia od Instagrama oraz obrazem ciała. Proponowane badania rozszerzą istniejącą wiedzę na temat możliwych determinantów tego uzależnienia, uwzględniając przede wszystkim właściwości psychologiczne osoby oraz związek uzależnienia z zachowaniami zdrowotnymi.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Data: 2020-2021

  • Zaangażowanie w komputerowe gry akcji a uzależnienie od gier komputerowych: moderująca rola depresji, samotności oraz stylu radzenia sobie ze stresem. Badania porównawcze miedzy kobietami i mężczyznami grającymi w gry komputerowe

    Głównym celem projektu jest pogłębienie stanu wiedzy w zakresie czynników związanych z uzależnieniem od gier komputerowych, w szczególności znaczenia zaangażowania w komputerowe gry akcji i czasu poświęcanego na korzystanie z gier jako predyktorów tego typu uzależnienia behawioralnego, przy uwzględnieniu depresji, samotności i tylu radzenia sobie ze stresem jako moderatorów.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Data: 2020-2021

  • Brzdąc w sieci – zjawisko korzystania z urządzeń mobilnych przez dzieci w wieku 0-6 lat

    Celem projektu jest rozpoznanie zjawiska korzystania z urządzeń mobilnych przez dzieci w wieku 0-6 lat i rodziców dzieci w tym wieku, a także zdiagnozowanie zagrożeń związanych z używaniem przez dzieci w wieku przedszkolnym (i ich rodziców) urządzeń mobilnych (w tym wzorów używania).

    Realizacja: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
    Data: 2020

  • Związek uzależnienia od telefonów komórkowych z funkcjonowaniem społecznym i zdrowotnym: rola motywacji do korzystania z telefonów komórkowych

    Główny akcent badania położono na analizę zalezności pomiędzy funkcjonowaniem społecznym i zdrowotnym a nasileniem uzaleznienia od telefonów komórkowych. Badania zmierzają do rozszerzenia wiedzy na temat możliwych determinantów tego uzaleznienia, uwzględniając przede wszystkim kontekst społeczny osoby oraz związek uzaleznienia ze zdrowiem fizycznym.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Data: 2019-2020

  • Korzystanie z lootboxów przez Polaków – popularnosć, zagrożenia, regulacje prawne

    Eksploracja zjawiska korzystania przez graczy z tzw. lootboxów, oferowanych w grach internetowych typu Pay2Win. Badanie podzielone na cztery obszary: regulacji prawnych w kontekście użytkowania lootboxów w Polsce i na świecie, zachowaniom nałogowym w korzystaniu z lootboxów, korzystaniu z nich w powiązaniu z uprawianiem gier hazardowych i charakterystyce korzystania z lootboxów przez dorosłych Polaków.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Data: 2019-2020

  • Pomaganie przez klikanie, jako forma regulacji emocji a poczucie wstydu i winy u osób nadmiernie zaangażowanych Facebookiem

    Pogłębienie stanu wiedzy w zakresie uzaleznień behawioralnych. Próba sprawdzenia związków pomiędzy pomaganiem przez klikanie (klikanie ikony lubię to jako poparcie akcji charytatywnej) jako formą samoregulacji emocji, poczuciem winy i wstydu oraz problemowym korzystaniem z FB.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Data: 2019-2020

  • Lęk dentystyczny jako czynnik ryzyka problematycznego korzystania z Facebooka i stosowania substancji psychoaktywnych

    Poszerzenie wiedzy na temat uwarunkowań uzaleznień behawioralnych, a konkretnie uwarunkowań problematycznego korzystania z Facebooka. Analizie podlegać będzie zależnosć między lękiem dentystycznym a problematycznym korzystaniem z Facebooka. Ponadto, badany będzie również związek między tym lękiem a stosowaniem substancji psychoaktywnych.

    Raport zostanie opublikowany w terminie późniejszym.

    Realizacja: Uniwersytet Wrocławski
    Data: 2019 -2020

  • Czynniki ryzyka rozwoju zaburzeń hazardowych wśród graczy w gry komputerowe online i offline (w tym gry typu Pay2Win)

    Celem projektu jest zidentyfikowanie czynników ryzyka przejścia od grania w gry komputerowe online i offline (w tym gry Pay2Win) do grania w gry hazardowe.

    Realizacja: Instytut Psychiatrii i Neurologii
    Data: 2019-2020

  • Czynniki modyfikujące odpowiedź empatyczną u osób uzależnionych od portali społecznościowych

    Pogłębienie stanu wiedzy w zakresie psychospołecznych czynników związanych z uzależnieniem od portali społecznościowych na przykładzie Facebooka.

    Raport zostanie opublikowany w terminie późniejszym.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Data: 2019-2020

  • Związek uważności i samokontroli oraz uzależnienia od telefonów komórkowych moderowany podatnością na nudę i samotnością, a także odczuwanie emocji pozytywnych i negatywnych jako skutek tego uzależnienia. Badania na adolescentach i młodych dorosłych

    Poszerzenie obecnego stanu wiedzy w zakresie uzależnień behawioralnych, w szczególności pokazanie determinantów nadmiernego korzystania z telefonów komórkowych. Na podstawie przeglądu literatury główny nacisk położony jest na poznanie powiązań między uzależnieniem od telefonów komórkowych a takimi właściwościami psychologicznymi jak samokontrola i uważność a także podatności na nudę i samotność jako potencjalny moderator tej zależności. Będzie sprawdzany również związek uzależnienia od telefonów komórkowych i odczuwaniem emocji negatywnych i pozytywnych.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Data: 2019

  • Znaczenie impulsywności oraz wczesnych nieadaptacyjnych schematów jako czynników ryzyka uzależnienia od portali społecznościowych oraz gier komputerowych. Analiza i porównanie z osobami uzależnionymi od narkotyków

    Pogłębienie stanu wiedzy w zakresie czynników związanych z uzależnieniem od portali społecznościowych i gier komputerowych w szczególności znaczenia impulsywności i wczesnych nieadaptacyjnych schematów jako predykatorów uzależnień behawioralnych.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Data: 2018-2019

  • Diagnoza problemu nadużywania mediów elektronicznych oraz e-uzależnień wśród dzieci i młodzieży

    Celem projektu jest określenie rozpowszechnienia problemu nadużywania mediów elektronicznych oraz problemu e-uzależnień wśród dzieci i młodzieży szkolnej a także diagnoza potrzeb i problemów występujących w danej społeczności szkolnej oraz działań ujętych w programach wychowawczo-profilaktycznych, a także sformułowanie na podstawie prowadzonych badań rekomendacji umożliwiających skuteczne i efektywne realizowanie działań z zakresu różnych poziomów profilaktyki uniwersalnej, selektywnej oraz wskazującej.

    Realizacja: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę
    Data: 2018-2019

  • e-Games. Gry komputerowe i P2W, dane empiryczne, analiza rynku uzależnienia, profile graczy. Badania wielonarodowe

    Badania wielonarodowe których celem jest przeprowadzenie wielonarodowych badań eksploracyjnych wśród użytkowników Internetu.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Data: 2018-2019

  • Cechy osobowości, przyszłościowa perspektywa czasowa, odraczanie gratyfikacji i skłonność do ryzyka a uzależnienie od Internetu i Facebooka w kontekście zdrowia fizycznego i psychicznego

    Poszerzenie stanu wiedzy w zakresie psychologicznych czynników związanych z uzależnieniem od Internetu oraz jego specyficznym podtypem, jakim jest uzależnienie od portali społecznościowych na przykładzie Facebooka.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Data: 2018-2019

  • Charakterystyka zjawiska problemowego używania Internetu oraz telefonu komórkowego przez młodzież uczącą się z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim

    Pogłębienie wiedzy dotyczącej problemowego używania Internetu i telefonu komórkowego przez młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w wieku 13-20 lat.

    Realizacja: Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach
    Data: 2018-2019

  • Zaburzenia uprawiania hazardu i problemowe korzystanie z Internetu wśród piłkarzy

    Pogłębienie wiedzy dotyczącej zaburzenia uprawiania hazardu oraz problemowego korzystania z Internetu przez piłkarzy.

    Realizacja: Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach
    Data: 2018-2019

  • Oszacowanie rozpowszechnienia oraz identyfikacja czynników ryzyka i czynników chroniących hazardu i innych uzależnień behawioralnych – edycja 2018/2019

    Diagnoza zjawiska nadmiernego / ryzykownego korzystania z mediów społecznościowych o charakterze prywatnym przez młodych dorosłych. Zoperacjonizowanie na podstawie wyników badania jakościowego nowych pytań kwestionariuszowych poświęconych korzystaniu z mediów społecznościowych Uchwycenie zmian jakie zaszły w poziomie rozpowszechnienia różnych form hazardu oraz innych uzależnień behawioralnych na przestrzeni ostatnich lat oraz w zakresie czynników im sprzyjających i chroniących w drodze analizy porównawczej z wynikami uzyskanymi we wcześniejszych edycjach badania. Oszacowanie rzeczywistego wpływu zapisów znowelizowanej tzw. ustawy hazardowej w 2017 r. na rzeczywistość grających.

    Realizacja: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
    Data: 2018-2019

  • Badanie wpływu treningu pamięci roboczej na poznawcze i emocjonalne funkcjnowanie osób uzaleznionych od hazardu

    Sprawdzenie czy trening poznawczy skoncentrowany na usprawnieniu pamięci roboczej wpływa na polepszenie funkcjonowania poznawczego oraz na poprawę zdolności do kontroli pobudzenia emocjonalnego osób uzależnionych od hazardu.

    Realizacja: Uniwersytet Jagielloński
    Data: 2017-2019

  • Przegląd i analiza badań z zakresu problematyki e-uzależnień wśród dzieci i młodzieży w Polsce wraz z wnioskami i rekomendacjami w zakresie profilaktyki e-uzależnień

    Celem projektu jest dokonanie przeglądu badań naukowych i epidemiologicznych z zakresu e-uzależnień w grupie osób badanych dzieci i młodzieży w Polsce. Efektem będzie opracowanie rekomendacji badawczych w ww. tematyce i opracowanie publikacji zawierającej rekomendacje dla polityki, profilaktyki leczenia uzależnień w zakresie kierunków działań profilaktyki w skali ogólnopolskiej.

    Realizacja: Fundacja PRAESTERNO
    Data: 2018

  • Hazard problemowy i patologiczny wśród osób odbywających karę pozbawienia wolności – pogłębione badanie jakościowe

    Pogłębiona analiza zjawiska powiązania grania hazardowego z przestępczością i osadzeniem w jednostce penitencjarnej oraz pogłębienie stanu wiedzy w zakresie hazardu patologicznego, w tym psychospołecznych jego uwarunkowań.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Data: 2018

  • Analiza poznawczego mechanizmu hamowania reakcji u osób problematycznie korzystających z portali społecznościowych

    Pogłębienie stanu wiedzy w zakresie czynników związanych ze specyficznym uzależnieniem od Internetu. W szczególności w kontekście funkcjonowania poznawczego osób nałogowo korzystających z portali społecznościowych, w szczególności Facebooka.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Data: 2018

  • Nowe rodzaje uzależnień behawioralnych związanych z używaniem nowoczesnych technologii. Adaptacja i ocena przydatności skali problemowego używania telefonu komórkowego MPPUS-10 (Mobile Phone Problem Use Scale 10) w warunkach polskich

    Polska adaptacja i ocena przydatności skali Mobile Phone Problem Use Scale – 10, ocena zjawiska dysfunkcyjnego używania Internetu i telefonu komórkowego oraz monitorowane jego rozpowszechnienia , identyfikacja czynników predysponujących oraz chroniących przed uzależnieniem od nowoczesnych technologii, ocena impulsywności jako czynnika ryzyka problemowego używania Internetu i telefonów komórkowych oraz ocena współwystępowania dysfunkcyjnego używania nowoczesnych technologii z zaburzeniami używania substancji psychoaktywnych.

    Realizacja: Partnerstwo Warszawski Uniwersytet Medyczny i Polskie Towarzystwo Zapobiegania Narkomanii
    Data: 2017-2018

  • Zaburzenie korzystania z gier internetowych – charakterystyka i rozpowszechnienie zjawiska oraz jego psychologiczne korelaty wśród uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum na terenie województwa kujawsko-pomorskiego i warmińsko-mazurskiego

    Walidacja narzędzia IGDS9_SF do badania zaburzenia korzystania z gier internetowych wśród adolescentów w wieku 11-16 lat a także rozpoznanie częstości występowania tego zjawiska wśród młodzieży na terenie woj. kujawsko-pomorskiego oraz warmińsko-mazurskiego.

    Realizacja: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego
    Data: 2017-2018

  • Poznawcze mechanizmy samokontroli w funkcjonowaniu osób nałogowo korzystających z gier komputerowych oraz portali społecznościowych. Analiza i porównanie z osobami uzależnionymi od substancji psychoaktywnych

    Pogłębienie stanu wiedzy w zakresie czynników związanych ze specyficznym uzależnieniem od Internetu. W szczególności w kontekście funkcjonowania poznawczego osób nałogowo korzystających z portali społecznościowych, w szczególności Facebooka, oraz gier komputerowych.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Data: 2017-2018

  • Wykluczenie społeczne i samokontrola, a problemowy i patologiczny hazard. Badanie mechanizmów psychologicznych

    Pogłębienie wiedzy o psychologicznych mechanizmach hazardu problemowego i patologicznego, poprzez zbadanie związków między wykluczeniem społecznym i samokontrolą a zaangażowaniem w hazard.

    Realizacja: SWPS Uniwersytet Humanistospołeczny
    Data: 2017-2018

  • Czynniki ryzyka uzależnienia od Internetu w okresie adolescencji i wczesne dorosłości z uwzględnieniem różnic płciowych

    Diagnoza i określenie czynników ryzyka uzależnienia od Internetu wśród adolescentów i młodych dorosłych zamieszkujących Kraków i Katowice, na różnych etapach edukacji. W ramach projektu adaptacji poddano narzędzia badawcze: Skali Inicjowania kontaktów kwestionariusz kompetencji interpersonalnych (ICQ) oraz kwestionariusz poczucia samotności (UCLA III).

    Realizacja: Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. W. Korfantego
    Data: 2017-2018

  • Zjawisko lifestreamingu jako droga do poszukiwania i konstruowania tożsamości młodych osób. Statusy tożsamościowe i style tożsamości młodych osób a nadmierne korzystanie z sieci społecznosciowych

    Diagnoza i opis zjawiska lifestreamingu (w tym m.in. opis profili społeczno-demograficznych młodzieży w wieku 16-20 lat nadmiernie korzystających z urządzeń mobilnych, użytkujących zwłaszcza dwie lub większą liczbę sieci społecznościowych) oraz diagnoza statusów i stylów tożsamości badanej młodzieży i analiza związków między nimi a nadmiernym użytkowaniem sieci społecznościowych.

    Realizacja: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego
    Data: 2017-2018

  • Wskaźniki skuteczności terapii hazardzistów w oparciu o syntezę metaanalityczną – opracowanie Kwestionariusza Pomiaru Skutecznosći Terapii Hazardzistów (KPST-H)

    Próba wydobycia wskaźników skuteczności terapii hazardzistow i określenia w jakim stopniu wyłonione wskaźniki są podatne na oddziaływania terapeutyczne. Celem projektu jest również opracowanie autorskiego narzędzia badawczego – Kwestionariusza Pomiaru Skuteczności Terapii Hazardzistów (KPST-H).

    Raport udostępniony zostanie w terminie późniejszym.

    Realizacja: Uniwersytet Jagielloński
    Data: 2017-2018

  • Charakterystyka zjawiska ryzykownego i problemowego korzystania z internetu i telefonów komórkowych przez młodzież szkół podstawowych

    Charakterystyka zjawiska ryzykownego i problemowego korzystania uczniów szkół podstawowych z mediów cyfrowych oraz opis zjawiska na podstawie badań ankietowych przeprowadzonych na losowej próbie uczniów szkół podstawowych.

    Realizacja: Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
    Data: 2017-2018

  • Nastolatki w sieci hazardu. Pogłębiona analiza zjawiska hazardu online z perspektywy grających nastolatków, jako grupy szczególnie narażonej na zagrożenia będące jego skutkiem

    Pogłębienie wiedzy w zakresie przyczyn i uwarunkowań uzależnienia młodzieży od hazardu online oraz analiza tego zjawiska z perspektywy grających nastolatków, jako grupy szczególnie narażonej na zagrożenia będące skutkiem uprawiania gier na pieniądze w internecie.

    Realizacja: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
    Data: 2017

  • Neuronalne korelaty empatii u osób uzależnionych od portali społecznosciowych

    Pogłębienie wiedzy w zakresie psychospołecznych czynników zwiazanych z uzależnieniem od portali społecznościowych w szczególności Facebooka.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski
    Data: 2017

  • Zmiana struktury pacjentów leczonych w Ośrodkach Leczenia Uzależnień w latach 2008 -2017 – w odniesieniu do uzależnień behawioralnych – implikacje demograficzne, diagnostyczne, kliniczne i terapeutyczne

    Prześledzenie zmian demograficznych, diagnostycznych, klinicznych i terapeutycznych w grupie pacjentów 10 ośrodków leczenia uzależnień dla ustalenia i wytyczenia dalszego rozwoju lecznictwa odwykowego w zakresie programów opieki i terapii patologicznych hazardzistów i osób z innymi uzależnieniami, ich bliskich i rodzin.

    Realizacja: Konsorcjum: Śląski Uniwersytet Medyczny i Śląska Fundacja Błękitny Krzyż
    Data: 2016-2017

  • Proces terapeutyczny i jego stymulatory w doświadczeniach osób uzależnionych od hazardu

    Wskazanie stymulatorów procesu terapeutycznego, ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia roli struktury grupy terapeutycznej w procesie leczenia hazardzistów w świetle doświadczeń badanych osób.

    Realizacja: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski
    Data: 2016-2017

  • Neuronalne korelaty uzależnienia od portali społecznościowych w zakresie kontroli poznawczej

    Pogłębienie wiedzy w zakresie psychospołecznych czynników związanych z uzależnieniem od portali społecznościowych na przykładzie FB, w szczególności związanych z neuronalnymi korelatami tego nałogu w kontekście funkcjonowania kontroli poznawczej.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski
    Data: 2016-2017

  • Funkcjonowanie emocjonalne a uzależnienie od Facebooka oraz jego zwiazki ze zdrowiem psychicznym

    Pokazanie problemu uzależnienia od portali społecznościowych wśród osób młodych w Polsce z uwzględnieniem związków z problemami psychologicznymi.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski
    Data: 2016-2017

  • Analiza funkcjonowania pamięci roboczej u osób uzaleznionych od Internetu

    Pogłębienie stanu wiedzy w zakresie psychospołecznych czynników związanych z uogólnionym uzależnieniem od Internetu, a w szczególności z funkcjonowaniem pamięci roboczej. Wyniki przyczynią się do odpowiedzi na pytania dotyczące funkcjonowania poznawczego osób uzależnionych od Internetu w kontekście pamięci roboczej. W szczególności do wskazania obszarów deficytowych, które mogą wymagać podjęcia działań korekcyjnych w obszarze terapii osób korzystających w sposób patologiczny z sieci. Ponadto badania mogą przyczynić się do wyjaśnienia odmiennych rezultatów w dotychczasowych i wskazania nowych obszarów do naukowej eksploracji.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski
    Data: 2016-2017

  • Adaptacja i walidacja narzędzia do pomiaru stopnia zagrożenia problematycznym używaniem telefonu komórkowego przez młodzież

    Narzędzie przesiewowe o potwierdzonej wartości psychometrycznej – polska adaptacja skali MPPUS, a także wstępna ocena nadużywania telefonów komórkowych przez młodzież szkolną w skali województwa śląskiego oraz określenie skali zagrożenia młodzieży fonoholizmem.

    Realizacja: Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. W. Korfantego
    Data: 2016

  • Adaptacja i walidacja czterech testów przesiewowych zaburzeń hazardowych – badania pilotażowe

    Zaadaptowanie do warunków polskich czterech testów przesiewowych i instrukcji ich stosowania (The South Oaks Gambling Screen, Lie/Bet Questionnaire; Canadian Problem Gambling Index, Early Intervention Gambling HealthTest).

    Realizacja: Instytut Psychiatrii i Neurologii
    Data: 2016

  • Hazard problemowy i patologiczny wśród osób odbywających karę pozbawienia wolności – diagnoza sytuacji oraz specyfika zjawiska

    Oszacowanie nasilenia zjawiska problemowego i patologicznego grania hazardowego wśród osób skazanych, jako przyczyny pośredniej lub bezpośredniej popełniania czynów karalnych oraz współwystępowania tych zjawisk wraz z uzaleznieniami chemicznymi.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski
    Data: 2016-2017

  • Hazard w życiu seniorów

    Badanie umożliwi poznanie w jaki sposób przebiega rozwój aktywności hazardowej wśród osób starszych a także jakie czynniki są powiązane z rozwojem problemowego/ patologicznego grania hazardowego u osób starszych w Polsce. Badania realizaowane we wspópracy międzynarodowej, brały w nim również udział populacje seniorów uprawiających hazard z Francji.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski
    Data: 2016-2017

  • Adaptacja narzędzi do pomiaru stopnia zagrożenia problemowym korzystaniem z komputera/ internetu i graniem w gry online

    Adaptacja trzech kwestionariuszy służących do pomiaru problemowego użytkowania Internetu i grania w gry on-line a także ocena motywacji do grania.

    Realizacja: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
    Data: 2015-2016

  • Badania relacji pomiędzy hazardem problemowym a bezdomnością

    Poznanie skali zjawiska problemowego i patologicznego hazardu wśród klientów schronisk i noclegowni dla osób bezdomnych w Warszawie oraz poznanie ich potrzeb.

    Realizacja: Instytut Psychiatrii i Neurologii
    Data: 2015-2016

  • Specyfika funkcjonowania poznawczego osób uzaleznionych od Internetu oraz osób uzależnionych od gier komputerowych

    Pogłębienie stanu wiedzy w zakresie psychospołecznych czynników zwiazanych z uzaleznieniem od Internetu i uzaleznieniem od gier komputerowych a w szczególności z funkcjonowanie poznawczym a także sprawdzenie czy deficyty w zakresie kontroli poznawczej mają charakter uogólniony czy występują jedynie w kontakcjie z internetem czy grami.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski
    Data: 2015-2016

  • Zagrożenie uzależnieniem od seksu internetowego – wybrane uwarunkowania psychospołeczne

    Poszukiwanie psychospołecznych uwarunkowań ryzyka uzaleznienia od seksu internetowego wśród studentów.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski
    Data: 2015-2016

  • Psychospołeczne czynniki problemów behawioralnych u młodzieży w wieku 17-19 lat. Badania podłużne – kontynuacja

    Pogłebienie wiedzy w zakresie zagdanień zagadnień kluczowych z perspektywy planowania i wdrażania skutecznych strategii/ programów profilaktyki zaburzeń behawioralnych. Przedmiotem badania były mechanizmy i czynniki zwiększające ryzyko powstawania i rozwoju problemów behawioralnych u młodzieży, a także czynniki chroniące przed rozwojem tych problemów.

    Realizacja: Instytut Psychiatrii i Neurologii
    Data: 2015-2016

  • Współwystępowanie uzależnienia od hazardu z uzależnieniami od alkoholu i innych substancji psychoaktywnych – społeczne predyktory zjawiska, potrzeby pacjentów i możliwość ich zaspokojenia w ramach lecznictwa

    Diagnoza zagadnienia współwystępowania hazardu z uzaleznieniem od alkoholu i narkotyków, w tym m.in. analiza wpływu jednego uzaleznienia na wsytąpienie drugiego, identyfikacja momentów przełomowych w życiu mogących przyczynić się do powstawania uzależnienia.

    Realizacja: Instytut Psychiatrii i Neurologii
    Data: 2015-2016

  • Ocena wiedzy, postaw i zagrożeń związanych z używaniem nowych mediów oraz hazardu u gimnazjalistów i uczniów szkół ponadgimnazjalnych z niepełnosprawnością wzrokową z placówek specjalnych

    Ocena wiedzy, postaw i zagrożeń związanych z używaniem nowoczesnych mediów oraz hazardu u niewidomych i słabowidzących gimnazjalistów i uczniów szkół ponadgimnazjalnych uczęszczających do placówek specjalnych.

    Realizacja: Uniwersytet Medyczny w Łodzi
    Data: 2015-2016

  • Percepcja bodźców mownych i muzycznych z zaburzoną strukturą syntaktyczną u osób uzależnionych od hazardu

    Ocena czy osoby uzależnione mają odmienną od osób zdrowych odpowiedź fizjologiczną na bodźce mowne i muzyczne z zaburzoną syntaktyką.

    Realizacja: Stowarzyszenie Substytucyjnego Leczenia Uzależnień MAR
    Data: 2015-2016

  • Charakterystyka zjawiska hazardu i patologicznego używania Internetu wśród młodzieży szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych

    Charakterystyka zjawiska hazardu i patologicznego używania Internetu oraz próba oszacowania odsetka młodzieży w wieku 13-19 lat wykazującej symptomy badanych nałogów behawioralnych.

    Realizacja: Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
    Data: 2015-2016

  • Podmiotowe i środowiskowe czynniki rzyzyka rozwoju siecioholizmu u młodzieży

    Poznanie czynników ryzyka nadmiernego angażowania się młodzieży w wieku 16-19 lat w używanie Internetu.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski
    Data: 2015

  • Dostępność leczenia dla problemowych i patologicznych hazardzistów w Warszawie

    Ocena dostępności leczenia dla problemowych i patologicznych hazardzistów w Warszawie.

    Realizacja: Instytut Psychiatrii i Neurologii
    Data: 2014-2015

  • Rozpowszechnienie wybranych uzależnień behawioralnych i ich związek z używaniem substancji psychoaktywnych

    Określenie rozpowszechnienia w populacji ogólnopolskiej: różnych form hazardu, innych uzależnień behawioralnych, legalnych i nielegalnych substancji psychoaktywnych oraz określenie zależności pomiędzy używaniem substancji psychoaktywnych a podejmowaniem zachowań problemowych związanych z hazardem oraz innymi uzależnieniami behawioralnymi.

    Realizacja: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
    Data: 2014-2015

  • Wpływ biofeedbacku na funkcje psychomotoryczne u osób uzależnionych od hazardu

    Zbadanie wpływu metody Bio-feedback HRV zastosowanej u osób uzależnionych behawioralnie od hazardu patologicznego oraz u osób uzależnionych chemicznie od opioidów.

    Realizacja: Stowarzyszenie Substytucyjnego Leczenia Uzależnień MAR
    Data: 2014-2015

  • Impulsywność i skłonność do ryzyka a podejmowanie zachowań związanych z hazardem wśród adolescentów

    Sprawdzenie czy impulsywność oraz skłonność doryzyka w grupie adolescentów są istotnymi predykatorami podejmowania zachowań związanych z hazardem i e-hazardem.

    Realizacja: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
    Data: 2014-2015

  • Konstrukcja i walidacja narzędzia kwestionariuszowego do pomiaru rozpowszechnienia hazardu problemowego i patologicznego (w tym online) wśród adolescentów oraz podręcznika metodycznego do jego stosowania

    Konstrukcja i walidacja nowego narzędzia do pomiaru rozpowszechnienia hazardu (w tym on-line) wśród młodzieży w wieku 13-18 lat tj. uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.

    Realizacja: Instytut Medycyny Pracy prof. dra J. Nofera
    Data: 2014-2015

  • Identyfikacja markerów neurofizjologicznych oraz neuropsychologicznych u osób z hazardem patologicznym oraz u osób uzależnionych od opioidów

    Znalezienie markerów psychofizjologicznych, neurofizjologicznych, neuropsychologicznych związanych z uzależnieniem w celu poznania mechanizmów dotyczących uzależnień oraz oceny przebiegu leczenia.

    Realizacja: Stowarzyszenie Substytucyjnego Leczenia Uzależnień MAR
    Data: 2014-2015

  • Czynniki związane z hazardem, kompulsywnymi zakupami oraz nadużywaniem Internetu wśród młodzieży w wieku 12-19 lat

    Pogłębienie wiedzy na temat czynników ryzyka i czynników chroniacych związanych z angażowaniem się młodzieży w: hazard, nadużywanie internetu, kompulsywne zakupy.

    Realizacja: Instytut Psychiatrii i Neurologii
    Data: 2013-2014

  • Samokontrola a problemowy i patologiczny hazard. Metody zwiększania kontroli zachowań

    Pogłębienie wiedzy o psychologicznych mechanizmach hazardu problemowego i patologicznego w ramach modelu impulsywnej regulacji zachowania oraz zasobowego modelu samokontroli.

    Realizacja: Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
    Data: 2013-2014

  • Przeprowadzenie badań naukowych (jakościowych i ilościowych) dotyczacych zagrożenia uzaleznieniami behawioralnymi (od Internetu, gier internetowych, w tym e-hazardu, zakupów dokonywanych w sieci) służących konstrukcji testu do opisu stopnia zagrożenia uzależnieiami oraz definicji kierunków działań profilaktycznych do wdrożenia przez pedagogów i psychologów szkolnych

    Oszacowanie skali zjawiska zagrożenia e-uzaleznieniami młodzieży szkolnej oraz opracowanie kwestionariusza do jego diagnozy.

    Realizacja: Uniwersytet Warszawski, Instytut Studiów Społecznych
    Data: 2013-2014

  • Osobowościowe uwarunkowania nadmiernego korzystania z sieci społecznościowych wśród adolescentów

    Ocena zjawiska patologicznego użytkowania portali społecznościowych przez adolescentów oraz stworzenie charakterystyki psychologicznej adolescenta znajdującego się w grupie ryzyka uzależnienia od portali społecznościowych.

    Realizacja: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego
    Data: 2013-2014

  • Badania przydatności ligandów metabotropowych receptorów glutaminianergicznych w hamowaniu zachowań przypominających hazard w zwierzęcym modelu patologicznego hazardu

    Wykonanie doświadczeń dotyczących optymalizacji testu instrumentalnego służącego do badania patologicznego hazardu u szczurów laboratoryjnych, zbadanie efektów memantyny antagonisty glutaminianergicznych receptorów NMDA, zbadanie efektów antagonisty metabotropowych receptorów mGluR5, zbadanie efektów agonisty metabotropowych receptorów mGluR2/3, które wykazują efekty hamowania uzależnienia, mogą hamować patologiczny hazard , co wskazywałoby nową drogę farmakoterapii tego uzależnienia.

    Realizacja: Instytut Farmakologii Polskiej Akademii Nauk
    Data: 2013-2014

  • Opracowanie baterii metod służących do oceny ryzyka zaburzeń związanych z hazardem

    Opracowanie baterii wystandaryzowanych metod diagnostycznych służących do oceny ryzyka zaburzeń związanych z graniem hazardowym wśród młodzieży ponadgimnazjalnej.

    Realizacja: Instytut Psychoprofilaktyki i Psychoterapii, Stowarzyszenie Natanaelum
    Data: 2013-2014

  • Hazard wśród młodzieży – konstrukcja i walidacja narzędzi diagnostycznych i przesiewowych

    Adaptacja kulturowa wybranych narzędzi do screeningu i diagnozy patologicznego hazardu wśród młodzieży szkolnej oraz ich walidacja.

    Realizacja: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego
    Data: 2012-2013

  • Opracowanie i walidacja narzędzi do screeningu i diagnozy uzależnienia od Internetu

    Adaptacja zagranicznych kwestionariuszy służących diagnozie uzależnienia od Internetu i opracowanie polskich wersji narzędzi diagnostycznych.

    Realizacja: Instytut Psychiatrii i Neurologii
    Data: 2012-2013

  • Dokonanie przeglądu aktualnego stanu światowej wiedzy naukowej dotyczącej uzależnień behawioralnych, w tym hazardu problemowego i patologicznego

    Analiza literatury ze wskazaniem metod badawczych w zakresie rozpowszechniania i identyfikacji czynników ryzyka uzależnień behawioralnych, podsumowanie podstaw teoretycznych uzależnień behawioralnych, wskazanie naukowo potwierdzonych tzw. najlepszych praktyk w zakresie profilaktyki i leczenia uzależnień behawioralnych, wnioski i rekomendacje wynikające z przeprowadzonego projektu.

    Realizacja: Instytut Psychiatrii i Neurologii
    Data: 2012

  • Opracowanie narzędzi do oceny wielkości skutków i kosztów uzależnień od hazardu problemowego i patologicznego oraz ocena wielkości tych skutków i kosztów dla osób uzależnionych na podstawie badań ankietowych (koszty indywidualne)

    Skonstruowanie narzędzia do oceny wielkości niektórych skutków i kosztów uzależnień od hazardu i jego walidacja.

    Realizacja: Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
    Data: 2012-2013

  • Dokonanie przeglądu aktualnego stanu światowej wiedzy naukowej dotyczącej metod oceny wielkości skutków i kosztów uzależnień od hazardu problemowego i patologicznego

    Zebranie i analiza dostępnej literatury w zakresie estymacji wielkości skutków społecznych i finansowych uzależnienia od hazardu.

    Realizacja: Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
    Data: 2012

  • Oszacowanie rozpowszechnienia oraz identyfikacja czynników ryzyka i czynników chroniących: a) hazardu, w tym hazardu problemowego /patologicznego, b) innych uzależnień behawioralnych

    Oszacowanie rozpowszechniania rożnych form hazardu i innych uzależnień behawioralnych w populacji ogólnopolskiej oraz zidentyfikowanie czynników chroniących i czynników ryzyka tych uzależnień.

    Realizacja: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
    Data: 2011-2012

  • Przeprowadzenie badania mającego na celu zdiagnozowanie zasobów instytucjonalnych i osobowych z zakresu profilaktyki i udzielania pomocy w zakresie uzależnień behawioralnych, w tym hazardu problemowego i patologicznego w Polsce

    W ramach projektu o charakterze ogólnopolskim opracowany został raport zawierający wykaz placówek świadczących pomoc osobom z uzależnieniami behawioralnymi.

    Realizacja: Instytut Psychoprofilaktyki i Psychoterapii Stowarzyszenie Natanaelum
    Data: 2011

Badania w trakcie realizacji

  • Interakcje przestrzenne hazardu, ubóstwa, przestępczości i funkcjonowania psychicznego. Analiza zależności między lokalizacją punktów uprawiania hazardu a deprywacją społeczno-ekonomiczną, przestępczością, zaburzeniami psychicznymi i samobójstwami.

    Celem projektu jest stworzenie mapy lokalizacji punktów uprawiania hazardu (automatów do gier, punktów bukmacherskich oraz gier liczbowych) i ich zagęszczenia w Warszawie i Krakowie oraz określenie czy istnieją obszary geograficzne o większym zagęszczeniu punktów, a jeśli tak, to zbadanie cech społeczno-ekonomicznych tych obszarów w porównaniu z innymi. Kolejnymi celami jest ocena związku lokalizacji punktów uprawiania hazardu oraz wybranych rodzajów przestępczości; ocena związku dostępności fizycznej gier hazardowych i występowania wybranych zaburzeń psychicznych i samobójstw oraz wypracowanie rekomendacji dla lokalizacji punktów uprawiania hazardu.

    Realizacja: Instytut Psychiatrii i Neurologii
    Data: 2025 – 2027

  • Adaptacja baterii testów psychometrycznych do pomiaru wybranych zjawisk związanych z konsekwencjami postępującej cyfryzacji społeczeństwa

    Celem projektu jest adaptacja zestawu testów psychometrycznych do oceny różnych aspektów e-uzależnień, nowych zjawisk społecznych, zdrowotnych i cyberzagrożeń towarzyszących postępującej digitalizacji społeczeństwa.

    Realizacja: Fundacja Badań Społecznych
    Data: 2025 – 2026

  • Psychofizjologiczne wskaźniki efektu bliskiego chybienia/bliskiej wygranej w grach hazardowych u osób z ryzykiem hazardu problemowego i osób zdrowych

    Celem projektu jest pogłębienie wiedzy w zakresie wskaźników psychofizjologicznych efektu near miss/ near win w grach hazardowych. Sytuacja ta występuje w elektronicznych automatach do gry, gdy na linii wygranej dwa z trzech symboli wymaganych do uzyskania wygranej układają się prawidłowo, podczas gdy trzeci symbol zatrzymuje się bezpośrednio powyżej lub poniżej tej linii. Analizowany będzie wpływ efektu przed linią i po linii wypłaty oraz występowanie przerw podczas grania na mechanizmy neuronalne mogące wzmacniać zachowania hazardowe.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski
    Data: 2025 – 2026

  • Analiza motywów i uwarunkowań osobowościowych dla zależności pomiędzy problemowym korzystaniem z mediów społecznościowych a zjawiskiem sharentingu

    Celem projektu jest analiza zależności pomiędzy motywami sharentingu, problemowym korzystaniem z Facebooka, uwarunkowaniami osobowościowymi a sharentingiem. Jako uwarunkowania osobowościowe włączono narcyzm, potrzebę prywatności, satysfakcję z rodziny, poczucie samotności, przekonanie o własnej skuteczności oraz samoocenę. Ponadto, opracowana zostanie interwencja edukacyjna w celu obniżenia nasilenia sharentingu.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski
    Data: 2025 – 2027

  • Młodzież a hazard i „para-hazard”- wieloskalowe badania zjawiska w kontekście dwóch kultur (Polska i Francja)

    Celem projektu jest eksploracja zjawiska zaangażowania w hazard (online i offline, legalny i nielegalny, parahazard) młodzieży w wieku 15-17 lat. W trakcie badania zostaną przeprowadzone samoopisowe bezpośrednie badania kwestionariuszowe obejmujące próbę młodzieży liczącą 10 000 osób, co ma pozwolić na wieloskalowe oszacowanie nasilenia ryzyka angażowania się w hazard przez młodzież a także poznanie czynników ryzyka angażowania się w hazard, powiązanie tej aktywności ze zmiennymi psychologicznymi, rodzinnymi i środowiskowymi. Badanie będzie miało charakter międzynarodowy.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski
    Data: 2025 – 2026

  • Wybrane uwarunkowania uzależnienia od internetu i innych zachowań ryzykownych online związane ze środowiskiem rodzinnym (badania par: rodzic – nastoletnie dziecko)

    Głównym celem projektu jest uzyskanie wiedzy dotyczącej tego, w jaki sposób strategie i praktyki wychowawcze rodziców/opiekunów, ich przekonania dotyczące internetu, jakość korzystania przez nich z mediów cyfrowych oraz umiejętności cyfrowe przekładają się na funkcjonowanie cyfrowe ich dzieci – redukcję przejawów uzależnienia od internetu oraz innych zachowań ryzykownych online i wspieranie pozytywnego zachowania online.

    Realizacja: EDBAD pracownia doradczo-badawcza Maciej Mroczek
    Data: 2024-2025

  • Brzdąc w sieci 4.0 – korzystanie z urządzeń ekranowych a funkcje wykonawcze u dzieci w wieku przedszkolnym – analiza równoważności narzędzi cyfrowych i nie cyfrowych

    Celem projektu jest weryfikacja równoważności wersji cyfrowych i wersji nie cyfrowych wybranych testów służących do pomiaru funkcji wykonawczych w grupie dzieci w wieku przedszkolnym w podziale na dzieci korzystające i niekorzystające z urządzeń cyfrowych. Weryfikacja ta pozwoli odpowiedzieć na pytanie, w jakim stopniu korzystanie z urządzeń ekranowych może mieć znaczenie dla funkcjonowania dziecka (na wymiarze funkcji wykonawczych).

    Realizacja: Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog
    Data: 2024-2025

  • Osobowościowo-temperamentalne i relacyjne uwarunkowania korzystania z internetu, mediów społecznościowych, telefonów komórkowych i grania w gry przez nastolatków

    Celem projektu jest zbadanie osobowościowych, temperamentalnych i relacyjnych uwarunkowań używania internetu, w tym mediów społecznościowych, korzystania z gier internetowych i telefonów komórkowych. Dodatkowo planuje się zbadanie związków pomiędzy używaniem internetu a używaniem substancji psychoaktywnych z odniesieniem do zmiennych osobowościowych, temperamentalnych i relacyjnych. Ponadto planowane jest również porównanie nastolatków ze stwierdzonym problematycznym używaniem internetu, mediów społecznościowych, telefonów komórkowych i/lub z zaburzeniem grania w gry, podejmujących terapię z nastolatkami z populacji ogólnej nieszkodliwie używających internetu, mediów społecznościowych, telefonów komórkowych i/lub grających w gry.

    Realizacja: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego
    Data: 2024-2025

  • Wielowymiarowy Inwentarz Nadużywania Mediów Elektronicznych dla Dorosłych – konstrukcja i walidacja E-MOI w wersjach D1 i D2

    Celem głównym projektu jest opracowanie, ewaluacja i wdrożenie nowego wielowymiarowego kwestionariusza przesiewowego, który zwiększy obecne możliwości diagnozy, prewencji i pomocy osobom zagrożonym e-uzależnieniem, a przez to przełoży się na spadek zjawiska problematycznego używania nowych technologii przez osoby dorosłe.

    Realizacja: Fundacja Badań Społecznych
    Data: 2024-2025

  • Uprawianie gier hazardowych na nielegalnych stronach internetowych: kompleksowe podejście do oszacowania rozpowszechnienia i rozpoznania motywów za pomocą analiz ilościowych, jakościowych i prawnych

    Projekt ma na celu kompleksową ocenę skali i motywacji uczestnictwa w nielegalnym hazardzie online. W trakcie jego realizacji zostaną przeprowadzone badania obejmujące populacje ogólną, graczy hazardowych, graczy korzystających z nielegalnych stron hazardowych oraz ekspertów-interesariuszy związanych z hazardem w Polsce.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II
    Data: 2024-2025

  • Opracowanie narzędzia badawczego w formie kwestionariusza do pomiaru korzystania z elementów konstrukcyjnych gier mobilnych potencjalnie promujących zachowania uzależniające

    Głównym celem projektu jest opracowanie narzędzia badawczego w formie kwestionariusza do pomiaru korzystania z elementów konstrukcyjnych gier mobilnych potencjalnie promujących zachowania uzależniające, a także pogłębienie stanu wiedzy w zakresie problematyki uzależnienia od gier elektronicznych, a w szczególności czynników mogących wpływać na rozwój tego typu uzależnienia.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II
    Data: 2024-2025

  • Czyń dobrze. Wpływ obdarowywania na związek między byciem permanentnie online i emocjami

    Głównym celem badania jest pokazanie jak bycie permanentnie online przekłada się na stres i emocje, a także sprawdzenie skuteczności interwencji „wyzywanie dawanie” (zachęcanie do czynienia dobra i obdarowywania innych osób) na obniżenie czasu ekranowego i podniesienie poziomu emocji pozytywnych. Dodatkowo mierzona będzie rola problematycznego korzystania z nowych mediów, osobowości i prospołeczności. W badaniu wezmą udział osoby młode (licealiści i studenci), badanie będzie realizowane z wykorzystaniem metody dzienniczkowej.

    Realizacja: Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II
    Data: 2024-2025

  • E-VAL 2.0

    Celem projektu jest kontynuowanie realizacji badań ewaluacyjnych efektywności różnych programów oddziaływań terapeutycznych skierowanych do dzieci i młodzieży problemowo korzystających z nowych technologii cyfrowych oraz ich rodzin w ramach programu pilotażowego.

    Realizacja: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
    Data: 2024

  • E-VAL- Ewaluacja oddziaływań terapeutycznych problemowego korzystania z nowych technologii cyfrowych

    Przedmiotem projektu są badania ewaluacyjne pilotażowego programu oddziaływań terapeutycznych skierowanych do dzieci i młodzieży problemowo korzystających z nowych technologii cyfrowych oraz do ich rodzin, w tym ocena efektywności różnych programów oddziaływań terapeutycznych skierowanych do dzieci i młodzieży problemowo korzystających z nowych technologii cyfrowych oraz ich rodzin oraz ocena sposobu organizacji opieki nad adresatami w ramach różnych modeli oddziaływań terapeutycznych.

    Realizacja: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej
    Data: 2022-2023